BorgWarners drivteknik erövrar Arktis i vintertest
-Våra senaste drivlösningar omfattar de stora trenderna som vridmomentfördelning samt både hybrid- och elektriska drivkoncept, säger dr Stefan Demmerle, verkställande direktör, BorgWarner PowerDrive Systems. Som en viktig utvecklingspartner för fordonsindustrin, strävar vi alltid efter att tillhandahålla de bästa lösningarna till våra kunder. Lösningar som uppfyller dagens krav på perfekt körkaraktäristik, förbättrad bränsleeffektivitet och sänkta utsläpp.
BorgWarners förutseende, behovsstyrda fördelningslåda och den senaste AWD-kopplingen är utvecklade för att förbättra fordonets traktion och stabilitet, och fördelar vridmomentet mellan fram- och bakaxeln. Tack vare fördelningslådan kan bakhjulsdrivna fordon användas med AWD genom en förutseende vridmomentfördelning baserad på signaler från fordonets styrsystem som t.ex. rattvinkel, gaspedalens position och hjulvarvtalen. BorgWarners AWD-koppling kan omvandla vilket framhjulsdrivet fordon som helst till AWD och har en högpresterande konstruktion med låg vikt. Den elektriskt styrda våtkopplingen med flera skivor överför det begärda vridmomentet till bakaxeln.
BorgWarner elektrifierar vridmomentfördelning med den nya eRDM-tekniken. Den här avancerade lösningen med en 48 V motor, ger överlägsen elektrisk vridmomentfördelning i kombination med en mekanisk fullfunktions-AWD. eRDM är integrerad i ett hybridsystem av P3-typ och förbättrar bränsleeffektiviteten och ger betydligt lägre koldioxidutsläpp tack vare elektrisk segling samt regenerativ inbromsning och acceleration.
Med den elektriskt drivna kompressorn eBooster® och den integrerade remdrivna startgeneratorn för 48 V spänningsförsörjning, presenterar BorgWarner ytterligare innovationer för fordon med förbränningsmotor och elektriska hybridmotorer på vintertestet i Arjeplog.