23948sdkhjf

Digitaliseringen utmanar hela fordonsbranschen

Motorbranschens, och då både bilhandelns och servicemarknadens, allra största utmaningar är digitaliseringen.

– Både märkeshandlarna, de märkesauktoriserade verkstäderna och de fristående allbilverkstäderna samt de nationella bildelsgrossisterna utmanas av fordonstillverkarna, de stora underleverantörerna och nya aktörer med helt nya affärsmodeller, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF.

Det handlar om att vara redo inför digitaliseringens konsekvenser, menar Christer Liljenberg som inte bara leder de svenska bildelsgrossisterna utan även är den högst valde svensken inom Europas automotivesektor. Detta i sin roll som vice ordförande i den europeiska samarbetsorganisationen för den fria bileftermarknaden, FIGIEFA. I den rollen ingår han även som enda nordbo i EU:s toppmöte för konkurrens och tillväxt inom automotive, GEAR2030.

– Jag upplever det som ett problem när inte hela motorbranschen förstår konsekvenserna av den tilltagande och för den delen även nödvändiga digitaliseringen inom industri, marknad och mobilitet, inleder Christer Liljenberg och fortsätter:

– Idag tvingas märkesåterförsäljare till enorma investeringar för att sälja ett märke utan att veta om de får återförsälja det i morgon. Direktförsäljning av nya personbilar via internet finns runt hörnet!

– Auktoriserade verkstäder som uppfyller ”bilsammansättarnas” kvalitetskrav får se hur ”sammansättarna” styr bort bilar från dem till andra, större, märkeskollegor som de har ett mer utvecklat ekonomiskt ekosystem med.

– Allbilverkstäder riskerar att diskrimineras från att ta del av teknisk information och i framtiden kan de ställas utanför möjligheten tillgå den fordonsgenererade datan från autonoma och uppkopplade fordon.

– De nationella bildelsgrossisterna kommer att utmanas av ledande underleverantörer som tillsammans bygger europeiska e-handelsplattformar B2B som även innefattar teknisk information, berättar Christer Liljenberg som efterlyser ett större engagemang i framtidsfrågorna inom motorbranschens alla led.

Utvecklingen går i ett mycket högt tempo där det många gånger är svårt för enskilda motorbranschföretag att kunna hänga med.

– De flesta företagen i motorbranschen är mikro- eller SME-företag. För dem är att sno ihop vardagen prio ett, medan de stora frågorna är något som de läser om eller bästa fall hör talas om på en branschsammankomst, säger Christer Liljenberg.

Han betonar hur viktigt det är att branschen håller ihop för att ge medlemsföretagen allra bästa möjliga affärsförutsättningar idag och imorgon. Det handlar om lobbying såväl nationellt som inom EU.

– Ibland känns det som om vi, SBF, ensamma får driva frågor som egentligen angår hela branschen. Men vi är duktiga på omvärldsbevakning, research, analys samt att skapa strategisk kommunikation för att långsiktigt kunna påverka i rätt riktning.

– Vi har initierat och drivit EU-kampanjerna Right-to-repair (R2R-Campaign) och Right-to-connect. Dessutom driver vi på arbetet inom den svenska delen av AFCAR-alliansen, berättar Christer Liljenberg.

Idag är digitaliseringen; tillgången till teknisk information (RMI) och rätten till, eller snarare kravet på ett tydligt regelverk, kring den fordonsgenererade datan från autonoma och uppkopplade fordon de enskilt största frågorna för Bildelsgrossisterna som branschorganisation.

– Sedan 2010 är det fri konkurrens på eftermarknaden i syfte att bredda verkstadsutbudet för att kunna sänka de europeiska bilägarnas drift- och ägandekostnader. Det är något som ”bilsammansättarna” inte alltid vill förstå, utan ibland vill de tillbaka till tiden med ett monopolliknande, konkurrensreglerande gruppundantag. Men det är en svunnen tid har EU-kommissionen beslutat, påpekar Christer Liljenberg.

Han sammanfattar den senaste tidens politiska och legala positionerande från marknadens olika parter i frågorna rörande personbilarnas digitala innehåll.

– Strax innan jul ingick den europeiska bilindustriföreningen, ACEA, och underleverantörsföreningen, CLEPA, ett samarbetsavtal som ger dem tillsammans exklusiv rätt till den fordonsgenererade datan. Men EU var snabba agera, efter påstötningar från bland annat FIGIEFA, om att detta förfarande förmodligen stred både konkurrens-, data- och personupplysningsregler inom EU – den data som en konsumentprodukt genererar tillhör den som använder den, konsument, är deras ståndpunkt.

– Så sent som i mitten av mars skedde en omröstning i frågan i Europarlamentets utskott för den inre marknaden, IMCO, där 22 av 26 röstberättigade ställde sig bakom regelförslaget om att datan i uppkopplade konsumentvaror tillhör konsumenten och inte tillverkaren eller någon annan operatör som vill göra anspråk på den, berättar Christer Liljenberg.

Han säger att EU-parlamentet förmodligen står inför en omröstning efter påsk – det är en första principiellt viktig och vägledande omröstning innan man kommer till olika branscher. Det innebär att lobbytrycket kommer att öka både från pakten ACEA/CLEPA och AFACR-alliansen.

– Alla intressenter har sina agendor. Eftermarknadens aktörer är överens om att all fordonsgenererad data tillhör konsumenten, brukaren, samt att den ska tillhandahållas i realtid till behöriga reparatörer genom en konkurrensneutral plattform, avslutar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078