SFVF – nu pratar vi allvar Hela branschen är hotad
Aldrig tidigare har det varit så viktigt att motorbranschen håller ihop för sina rättigheter. Det menar SFVF:s Bo Ericsson och refererar till maktkampen kring ettorna och nollorna från automatiska och uppkopplade fordon.
Därför är det bra att Europas alla bilhandels-, verkstads-, karosseri-, verkstadsutrustnings- och bildelsorganisationer tillsammans med leasingoperatörer, bilförsäkringsorganisationer och bilistorganisationer gemensamt agerar i EU:s korridorer för sina rättigheter, menar Bosse.
– Men det är ett tufft styrkeförhållande. De europeiska fordonstillverkarna har minst 140 registrerade lobbyister på plats i Bryssel, medan bilhandeln, verkstäderna med leverantörerna har 14 heltidslobbyister innanför EU:s hägn, förklarar Bosse.
Det är den europeiska organisationen för bilhandel och bilverkstad, CECRA, som är Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF:s, förlängda arm i Bryssel. Även MRF är svensk medlem i organisationen.
– Idag finns en enda dominerande fråga på agendan för CECRA, och det är bilarnas och branschens digitalisering, berättar Bosse och tillägger att det är en stor och komplicerad branschutmaning.
Han definierar allt med tre digitala problemställningar speciellt för verkstäderna och de levererande bildelsgrossisterna:
- Alla verkstäders rätt och möjlighet till teknisk information, RMI
- E-call-funktionen och dess möjligheter att kommunicera med fordonet
- Alla verkstäders rätt till all fordonsgenererad data i realtid.
Det pågår en islossning i frågorna kring alla verkstäders rätt till teknisk information.
– I denna fråga är arbetet med SERMI, e-legitimation för godkända och behöriga fordonstekniker, viktig. Tyvärr är det försenat från centralt håll, men det är på gång, berättar Bosse och fortsätter:
– När det gäller uppkoppling genom E-call och autonoma fordon pågår fortfarande en styrkeprövning mellan de olika parterna. Framför allt förstår inte politiker och lagstiftande myndigheter vilka andra möjligheter som ges med uppkopplade fordon. Därför måste det finnas ett tydligt regelverk som inte strider mot de EU-riktlinjer som gäller för konkurrens inom reparations- och underhållstjänster för motorfordon. Som det är i dag är det inte acceptabelt att ACEA:s och CLEPA:s medlemmar ingått ett samarbetsavtal som ger dem exklusiv rätt till fordonens data samt att de ska bestämma vilka data som släppas vidare och hur.
– En enad motorbransch vill ha en konkurrensneutral plattform för alla data i realtid öppen för behöriga fordonstekniker samt att fordonsdatan ägs av bilägaren, brukaren av fordonet, säger Bosse.
I dessa frågor pågår ett intensivt lobbyarbete nere i Bryssel som riktas mot EU-kommissionen, EU-parlamentet och dess arbetsutskott för den inre marknaden och konsumentfrågor, IMCO. Detta sköts av CECRA på uppdrag och med inspel från medlemsorganisationerna, däribland SFVF.
På hemmaplan agerar SFVF genom att delta i AFCAR:s arbete, vara samarbetspartner till Bildelsgrossisterna i informations- och opinionskampanjen Verkstadsvalet samt ha en egen dialog med Konkurrensverket och Näringsdepartementet kring dessa och andra viktiga branschfrågor.
– Förlorar motorbranschen maktkampen mot det europeiska fordonstillverkarkomplexet drabbas inte bara mindre märkesåterförsäljare, små märkesauktoriserade verkstäder och fristående verkstäder, utan det är bilägarna som drabbas mest och värst blir det för dem på landsbygden, menar Bosse.
– Därför är det viktigare än någonsin att motorbranschen håller ihop, slutar Bo Ericsson, branschdirektör för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.