23948sdkhjf

Nokian Tyres dubbla dubbar för bättre grepp

Av Hans Fredriksson

Nokian Tyres lanserar fyra nya produkter till den kommande vintersäsongen där Hakkapelitta 9 med ett nytt dubbkoncept är huvudnyheten. Dessutom visades för några veckor sedan den senaste innovationen på sommardäck, Nokian Hakka Black 2 och Hakka Black 2 SUV.

Vårt vinterdäcksortiment har förnyats helt och är den här vintern bredare och modernare än någonsin. Vi har gjort stora investeringar i däck- och dubbteknik och resultatet är årets nya topprodukter Nokian Hakkapelitta 9 och 9 SUV, säger Petri Niemi, produktansvarig på Nokian Tyres.

Det unika med däcket är att det som första vinterdäck i världen är utrustat med två olika typer av dubbar som har olika uppgift. Dubbarna som sitter i däckets ytterskuldra ger utmärkt sidogrepp i kurvor och vid filbyten. Dubbarna i mitten av slitbanan maximerar greppet rakt fram vid inbromsning och acceleration.

Förutom dubbarnas unika figuration, sitter de på Eco-stud- dynor som dämpar dubbkontakten mot vägen, ger stabila köregenskaper och minskar däckljudet. Däcket har också lägre rullmotstånd vilket är positivt för bränsleförbrukningen.

Däcket presenterades i våras och produktionen är sedan en tid i full gång och däcken finns inom kort ute på alla lager lagom till säsongstarten.

 

De senaste produkterna som presenterades, är Nokian Hakka Black 2 och Hakka Black 2 SUV. Däcktypen bygger på Nokians koncept, Dynamic Grip, vilket skall ge fordonet en balanserad vägkontakt och exakta köregenskaper.

– Dynamic Grip kombinerar den nya generationens mönster med en konstruktion av flera gummilager och en gummiblandning som ger ett utomordentligt grepp i varierande väderförhållanden, säger Jarno Röytio, utvecklingschef på Nokian Tyres.

Djupa dataoptimerade ”hydro Canyon” mönsterspår på de längsgående centrumribborna, lagrar effektivt vatten vid regn. Ribban längst ut på den yttre skuldran har inga skärningar eller lameller, vilket ger bra kontroll vid körning. På väggarna av däckets längsgående ribbor finns små hål som liknar ytan på en golfboll, ”silent groove design”.

Dessa påverkar däckets luftvirvlar, ökar komforten och minskar däckljudet både inne och utanför kupén. Slitbanans gummilager består av flera lager, byggda av molekylkedjor och polymerer i en nätformad konstruktion, vilket tillsammans ger ett bättre grepp och slitstyrka än tidigare generationers däck.

En annan innovation på Hakka Black 2 SUV, är en Aramid- förstärkt däcksida, vilket ger ett bättre skydd mot stick- och skärskador.

Utöver en slitagevarnare (DSI- driving safety indicator), patenterad av Nokian Tyres, har däcket också en vattenplaningsvarnare i slitbanan. Å

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109