Volkswagens strategiska omstrukturering ger resultat
Volkswagen fortsätter den omstrukturering företaget inledde för ett år sedan med införandet av sin strategi ”TRANSFORM 2025+”. Programmet fortlöper med full fart, och själva kärnmärket i Volkswagen-koncernen har gjort framsteg på alla viktiga områden under de senaste 12 månaderna.
– Med vår strategi har vi inlett en fundamental omstrukturering av Volkswagen. Detta är den plan som Volkswagen kommer att använda för att navigera sig igenom de utmanande faser som vår bransch står inför. Vår målsättning är att göra Volkswagen till världens största volymtillverkare och säkerställa att vi förbereder oss på ett optimalt sätt inför morgondagens billandskap, förklarar Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
Tack vare bland annat en framgångsrik SUV-offensiv är företaget tillbaka på rätt spår igen när det gäller tillväxt och går mot ett nytt försäljningsrekord 2017. I linje med de uppsatta målen vinner Volkswagen i ökad takt tillbaka sin ledarställning i volymsegmentet. Samtidigt löper märkets expansion av e-mobilitet och sin hållbara transformering av drivlinorna vidare med full kraft.
Det faktum att omstruktureringen har haft effekt återspeglas också av märkets lönsamhet. Räknat på hela 2017 räknar Volkswagen med att rörelseavkastningen på försäljningen ska ligga strax över det uppsatta målet på 2,5-3,5 %. Redan i år närmar man sig alltså det mål på cirka 4,0 % som satts upp för år 2020. Med utgångspunkt från detta har Volkswagen definierat ett målintervall för rörelseavkastningen på försäljningen för år 2020 på 4,0 till 5,0 %.
Bildtext: Arno Antlitz, Herbert Diess och Jürgen Stackmann är nöjda med strategin Transform 2025+..