Många nybilsbilägare känner inte till det fria valet av verkstad
Mer än 60 procent av alla bilägare är inte medvetna om att det fria valet av verkstad även gäller för nyinköpta bilar. Tvärtom väljer mer än varannan bilägare (55 procent) att serva sin bil på en märkesbunden verkstad, visar Mekonomens billivsundersökning. En av anledningarna kan vara bilägares bristande kunskap om vad nybilsgaranti innebär.
– Att inte fler har koll på vilka regler som gäller för nybilsgarantin är synd för både bilägarna och de fristående verkstäderna. Vi servar alltid enligt tillverkarnas specifikation med delar som har originaldels-klassificering. Regler för garantin kan givetvis variera mellan bilmärken, och därför är det alltid värt att kolla upp vad som gäller för just din bil, säger Madeleine Westerling, kedjechef Mekonomen Bilverkstad.
Enligt Mekonomens billivsundersökning uppger över hälften (55 procent) av landets bilägare att de oftast servar bilen på en märkesbunden verkstad. Resultatet visar också att var tredje tror att bilen måste servas på en auktoriserad märkesverkstad för att nybilsgarantin ska gälla. Nästan lika många (31 procent) vet inte alls vilka regler som gäller för garantin.
Om nybilsgaranti: När du köper ny bil lovas du vanligtvis en nybilsgaranti. Bilförsäljarna vill ge kunden trygghet genom att ansvara för bilens säkerhet och utrustning under en viss tid. Däremot finns det inget övergripande regelverk gällande nybilsgaranti. Villkoren kan variera mellan olika bilmärken. (Källa: Mekonomen, enklarebilliv.se)
Om undersökningen: Mekonomens Billivsundersökning genomfördes den mellan den 30 maj och 5 juni 2017 av Kantar Sifo på uppdrag av Mekonomen. 1193 bilägare över 18 år har svarat genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt. Samma undersökning är även genomförd i Norge samma period.