BMW Group når målet 100 000 sålda eldrivna bilar under 2017
BMW Group uppfyllde det löfte som avlades i början på året - under 2017 har företaget sålt fler än 100 000 elbilar världen över och befäster därmed sin marknadsledande position. Det är en milstolpe på vägen mot framtidens mobilitet, och det kommer att markeras med hjälp av en ljusinstallation där de fyra cylinderformade tornen i BMW:s ikoniska huvudkontorsbyggnad i München förvandlas till jättelika, lysande batterier. Tanken är att dessa ska symbolisera de tekniska förändringar som nu äger rum inom transportbranschen.
-Vi snackar inte bara, vi levererar också, säger BMW AG:s styrelseordförande Harald Krüger med anledning av att man nått målsättningen från början av året.
-Denna 99 meter höga ljusinstallation kommer att lysa upp vägen som leder oss in i elektromobilitetens era. Att sälja 100 000 elbilar under ett år är en viktig milstolpe, men samtidigt är det bara början för oss. Sedan BMW i3 introducerades år 2013 har vi levererat fler än 200 000 elbilar, och innan år 2025 kommer våra kunder att ha 25 eldrivna modeller att välja bland. Vi var tidiga med att fokusera på det här området, vilket är en viktig förklaring bakom våra framgångar – men jag kommer även fortsättningsvis att ha det som en viktig måttstock för framtida framgångar., säger Harald Krüger.
BMW har antagit en övergripande strategi, kallad NUMBER ONE > NEXT, med syftet att bygga vidare på företagets position som ledande tillverkare av produkter och tjänster inom premium-mobilitet. Elektrifiering är en viktig beståndsdel av detta arbete. År 2025 kommer BMW att kunna erbjuda 25 helt eller delvis eldrivna fordonsmodeller globalt. Till år 2021 kommer den femte generationens elektrifierade drivlina och batteriteknik, som med hjälp av modulbaserade el-motorkit ska göra det möjligt att elektrifiera samtliga modellserier.