En delseger vunnen i kampen om OBD-kontakten
Striden om OBD-kontaktens framtid har tagit en ny vändning sedan EU:s tjänstemän sett till att OBD finns kvar i förslaget till nytt regelverk för typgodkännande av nya bilmodeller. Bilindustrin ville att tillgången (för bland annat den fria sektorn) till OBD skulle tas bort ur regelverket.
– Jag vill passa på och tacka alla våra medlemmar som lyssnade på oss och besvarade frågorna som EU-kommissionen ställde genom den så kallade Ricardo-studien för ett par år sedan. Nu bekräftar EU:s representanter att skrivningen finns kvar i förslaget till reformen av typgodkännande och övervakning för motorfordon, säger Bo Ericsson, vd för SFVF och tillägger att det här är en bra julklapp till hela motorbranschen, såväl bilhandlare som verkstäder.
– Vi är extra glada att se att de viktiga bestämmelserna om bland annat OBD-kontakten och tillgång till RMI ingår utan ändringar. Avtalet måste emellertid fortfarande röstas av ministerrådet å ena sidan och EU-parlamentet (i IMCO-utskottet och i plenum nästa år) å andra sidan, men vi är övertygade om att det nu inte blir ytterligare ändringar i texten, säger Ericsson.
Det här betyder i så fall att de antagna ändringsförslagen utgör ett steg framåt och kommer att ha en positiv inverkan för hela motorbranschen. En bransch med 500 000 företag som sysselsätter över 4,3 miljoner människor i hela Europa och erbjuder tjänster till 284 miljoner fordonsägare och verkstads-/företagsledare inom EU.
Nästa steg gäller att OBD ska vara tillgänglig även när fordonet är i rörelse. Även det skulle vara en stor förbättring, men problemet är ännu inte helt löst eftersom vissa fordonstillverkare har börjat förhindra åtkomst via OBD-porten genom att använda elektroniska åtkomstcertifikat som endast fungerar tillsammans med OE-verktyget från respektive fordonstillverkare.
AFCAR (där SFVF ingår) har försökt att ta itu med detta problem, tyvärr kom detta ändringsförslag för sent för det senaste mötet och kunde inte ingå men arbetet fortsätter.