23948sdkhjf

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

Det blev den regerande världsmästaren Johan Kristoffersson som reste hem som segrare från rallycross-VM:s premiärhelg i Spanien. Men det var Mattias Ekström som var först över mållinjen.


Spanien och Barcelona bjöd på tuffa utmaningar för VM-förarna. Under lördagens kvalheat var det riktigt svårkört efter det ihållande regn som pågick i början av helgen. Det var knuffar, kollisioner och avkörningar i nära nog varje heat.

- Bland det värsta jag kört, kommenterade såväl Petter Solberg som Sébastien Loeb.

Men som det heter. Efter regn kommer sol och söndagen blev en helt annan historia med en snabbt upptorkande bana och kvickare tider. Men dramatiken från lördagen skulle fortsätta. Och det var de stora teamen som var snabbast. Mattias Ekström i sin Audi i första kvalet, VW:s Petter Solberg i kval två och tre för att i kval fyra se sig slagen av Peugot-föraren Timmy Hansen. Det var också Timmy Hansens formkurva som pekade mest uppåt under söndagen.

Helt enligt plan tog även Timmy Hansen starten i sin semifinal och dryga ut ledningen under de kommande varven. Allt såg ut att vara klart för en final i pole position. Då, med bara något varv kvar, stannade bilen efter ett elfel.

I stället hamnade Mattias Ekström längst fram i finalen. Där stod han tillsammans med Petter Solberg på insidan som första startpar på griden. Något som skulle avgöra hela premiären. Direkt i den första vänstersvängen efter starten vek Mattias Ekström in och i kontakt med Solberg pressades VW-föraren längre ut åt vänster. Något som fick till resultat att Petter Solberg gick rakt in i en banmarkering i form av en däcktrave. Mattias Ekström lyckades sen hålla undan hela finalen, men efter ett långt jurymötet kom beslutet om diskning.

- Tyvärr blev Mattias diskvalificerad från finalen. Ett mycket tråkigt beslut så klart. Vi anser att det här var en raceincident. Det är tråkigt. Domarna menar att Petter inte får något utrymme och vi tycker att Mattias är lite lite före med en halv billängd, men det är tråkigt, sa Emil Axelsson, Ekströms team manager, efter tävlingen.

Med det beslutet gick seger till tvåan i mål, regerande världsmästaren, Johan Kristoffersson.

- Att få vinna på det så här efter att ha kommit tvåa i mål, det är klart att det inte är så man vill vinna, men nu blev det så och jag tar de här extra tre poängen med mig. Nu tittar vi framåt mot nästa tävling i Portugal om två veckor, sa Johan Kristoffersson.

Inför premiären är det tre team som det talats mest om. Audi, VW och Peugeot. Och det var också dessa som tog de tre första platserna i premiären. Trea blev Mattias Ekströms nye stallkompis, Andreas Bakkerud och tvåa bakom Kristoffersson var Peugotföraren Sébastien Loeb.

Loeb som inte tog sig in bland de tolv som får köra semifinal. Han var trettonde förare efter alla körda kval. Men med en Peugot i form av Kevin Hansen som siste man till semi kom stallorden som gjorde att Kevin inte kom till start och Loeb tog den platsen. Allt för att samla poäng till märkesmästerskapet, där det är just Loeb tillsammans med Timmy Hansen som är anmälda som huvudförare för teamet. Och den niofaldige rallyvärldsmästaren gjorde vad han kunde från sista plats i semifinalen. Han tog sig vidare till final och väl där blev det tillslut en andraplats i premiären.

Svenskt på pallen blev det även i EM-premiären där regerande mästaren, Anton Marklund var tvåa bakom Lettlädaren Reinis Nitiss.

- Jag är jättenöjd med bilen. Den har verkligen potential, men vi har fortfarande lite testning kvar för att få ut det mesta möjliga av den, sa Anton Marklund efter tävlingen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094