23948sdkhjf

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

Nyregistreringarna av personbilar ökade med 72,9 procent och lätta lastbilar ökade med 193 procent. Det är rekord inte bara för en junimånad utan bästa månaden någonsin för både personbilar och lätta lastbilar. 

– Förklaringen är att många ville ta sina nya fordon i trafik före den 1 juli för att undvika den kraftiga höjning av fordonsskatten som det nya bonus-malus systemet innebär, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

– Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med 16,5 procent och lätta lastbilar har ökat med 46 procent. Bonus-malus systemet ger en ryckig marknad, med ett starkt första halvår och en förväntad betydligt lugnare utveckling efter sommaren. Detta påverkar dock inte totalmarknaden för hela 2018. Vår prognos för i år på 360 000 nya personbilar och 54 000 lätta lastbilar ligger fast, fortsätter Mattias Bergman.

– Tunga lastbilar över 16 ton, som inte omfattas av bonus-malus systemet, minskade med 6,1 procent i juni, och har hittills i år minskat med 0,4 procent jämfört med förra året som var ett rekordår. Årets junisiffra är bra i ett historiskt perspektiv och ligger 20 procent över genomsnittet för de senaste tio årens juniregistreringar av tunga lastbilar, säger Mattias Bergman.

– Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent i juni. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 3,4 procent i juni jämfört med 4,0 procent i juni förra året. Andelen laddbara bilar i juni var lägre än tidigare månader i år. Det beror på att vi jämför med en mycket hög totalmarknad i juni men också på långa leveranstider för vissa modeller, där efterfrågan är större än produktionskapaciteten. Dessutom får alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, en högre sk klimatbonus jämfört med supermiljöbilspremien. Det har gjort att många nybilsköpare avvaktat den högre bonusen. Vår bedömning är att andelen laddbara bilar kommer att ta fart under det andra halvåret och nå nio procent när vi summerar hela innevarande år, säger Mattias Bergman. 

– Stimulanser för laddbara bilar bör införas inte bara vid nybilsköpet utan även vid användandet. En stor positiv effekt är att det skulle motverka att laddbara bilar exporteras till utlandet. Stimulanser vid användandet kan vara lägre p-avgifter och lägre trängselskatt för laddbara fordon och besked om att laddhybrider tillåts i framtida miljözon 3. Förutom olika styrmedel och stimulanser är det viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut för att säkerställa en fortsatt positiv utveckling för laddbara bilar, fortsätter Mattias Bergman.

– Andelen dieselbilar har successivt sjunkit sedan toppåret 2012 då två av tre nya bilar var dieslar. Förklaringen till den minskade dieselandelen är bland annat ett ökat utbud av elbilar, laddhybrider och elhybrider. Det har också skett en omställning till bensin från diesel för många mindre bilmodeller genom nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. I juni i år var dieselandelen 43,8 procent, vilket är något högre än under de senaste månaderna. Den högre dieselandelen i juni kan ses som en temporär effekt av bonus-malus systemet. Juni förra året var andelen dieslar 51,5 procent. Andelen dieselbilar har under det senaste halvåret legat på ca 40 procent och verkar ha planat ut på denna nivå, säger Mattias Bergman. 

– Det är viktigt och komma ihåg att nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Det innebär att kväveoxidutsläppen från den rullande vagnparken av dieselbilar kommer minska när gamla dieselbilar successivt skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Dieselbilar är energieffektiva och för att klara klimatmålen till år 2030 är dieselbilarna viktiga, fortsätter Mattias Bergman.

– Det är viktigt ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt med en ökad förnyelse av bilparken där fler nya bilar kommer ut på våra vägar och gamla bilar skrotas ut. En ny bil som säljs idag har väsentligt lägre utsläpp av både koldioxid och kväveoxider jämfört med de äldre bilar som skrotas. Nya bilar är dessutom betydligt trafiksäkrare än gamla bilar. Risken att dö i en trafikolycka har minskat med 90 procent om man jämför de modernaste bilarna idag med en bil från tidigt 80-tal. Exempel på trafiksäkerhetshöjande system är krockkuddar och antisladdsystem, som idag är standard på nya bilar. Ett annat exempel är automatiska nödbromsningssystem, som enligt färska siffror från BIL Sweden finns på 83 procent av de nya bilar som registrerats jan-maj i år, vilket kan jämföras med 77 procent samma period förra året, avslutar Mattias Bergman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048