Fords Europa-verksamhet hackar
Fords ledning är inte nöjd med försäljningen i Europa, där flera modeller säljer dåligt. Vinsten för Fords Europa-verksamhet stannade förra året (2017) på motsvarande dryga 2 miljarder kronor och Ford-ledningen räknar med ett vinsttapp i år.
Produktionskostnaderna i Europa har stigit och en bidragande orsak är de skärpta avgasreningskraven. En annan är ogynnsam växelkurs för det brittiska pundet – Storbritannien är Fords största marknad i Europa.
Läs mer: Här är Ford-modellerna som hotas
Ford-koncernens finansdirektör Bob Shanks uppger i intervjuer i branschmedier att majoriteten av Fords modeller som säljs på Europa-marknaden är olönsamma.
– Ford har strukturella problem i Europa som de måste lösa och då är alla scenarier tänkbara och möjliga. Det sade branschexperten och professorn Ferdinand Dudenhöffer, ekonom vid universitet Duisburg-Essen i Tyskland i en intervju med flera tyska branschmedier nyligen.
Dudenhöffer håller det inte ens för osannolikt att Ford kommer att se över sin verksamhet i Europa rejält:
– Det skulle inte förvåna mig ifall man på Fords huvudkontor i Dearborn diskuterar kring ett scenario där mann helt lämnar Europa-marknaden, säger Dudenhöffer i intervjun.
På Fords Europa-kontor i Köln är man beredd på kommande besparingar, men de får inte ske genom nedskärningar i personalstyrkan. Det säger Europa-ledningen till branschtidningen Autogazette. Man vill hellre se fler gemensamma komponenter mellan de olika Ford-modellerna.
Ford i siffror
Fords långsiktiga mål för Europa-marknaden är en vinstmarginal på 6 procent.
Fords vinst per bil (1:a halvåret -18) i USA var 1977 Euro
Fords vinst per bil (1:a halvåret -18) i Europa var 759 Euro
Källa: Automotive News, Autogazette, Ford.com
Läs mer: Här är Ford-modellerna som hotas