23948sdkhjf

Så gör Lexus bilköpet till ett magiskt ögonblick

I premiumbilvärlden är bilförsäljning långt mer än att bygga fina bilhallar i bra lägen. Hos Lexus har man tagit konceptet ett, kanske lite oväntat, steg längre.

Lexus anläggning i Roslags-Näsby är den mindre av Lexus två anläggningar i Stockholm, men kanske den anläggning som tydligast illustrerar den atmosfär Lexus vill signalera till sina kunder; intimitet, exklusivitet och att kunden är i centrum. Precis mitt i lokalen alldeles bakom receptionen bildar ett diskret möblemang i sobert grå nyans en cirkelformad oas mellan ytorna med utställningsbilarna.

– Det ska vara välkomnande och du ska vilja dröja dig kvar, säger Lexus Sverige-vd Dick Zachrisson.

Läs mer om Lexus i Sverige: Därför klarar sig Lexus undan Bonus Malus

Han öppnar en anonym dörr vid ena kortsidan i nybilshallen. Vi slår oss ned i ett par välsvarvade snurrstolar runt ett litet runt bord i det lilla cirkelformade rummet som går i matt vita nyanser.

– Här går vi in för att leverera bilen till kunden. Här skriver han på och får nycklarna till sin nya bil, förklarar Dick Zachrisson och reser sig sedan för att trycka på en lysknapp på väggen.

– Kolla där nu, säger Lexus Sveriges informationschef Erik Gustafsson och pekar mot det stora fönsterpartiet. Det matta glaset börjar långsamt övergå i genomskinligt fönsterglas och konturerna av Lexus sportkupé LC 500h som står på andra sidan väggen framträder sakta, alltmedan våra spegelbilder försvinner.

– Vi vill göra affärsavslutet till ett lite högtidligt ögonblick för kunden, till en unik upplevelse, förklarar Dick Zachrisson.

På vägen ut pekar Dick Zachrisson på vad som ser ut som en träfigur vid väggen intill receptionen.

– Det här är en ”Daruma”. Enligt en gammal japansk tradition ska Daruma symbolisera uthållighet och framgång i exempelvis en utmaning eller ett mål som man ska nå. När man köper en Daruma är båda ögonen helt vita. Mottagaren väljer sedan ett mål eller en utmaning och fyller i ett av Daruma-figurens två ögon. När sedan målet eller utmaningen är uppnådd, då fyller man i nästa öga, förklarar Dick Zachrisson.

Läs mer om Lexus i Sverige: Därför klarar sig Lexus undan Bonus Malus

Lexus Sverige-historia
1992: Första Lexus-modellen, Lexus LS, lanseras.
1998: Nysatsning på Lexus, då man också etablerar ett eget återförsäljarnätverk för Lexus
1999: Lexus IS lanseras.
2000: Lexus RX (första SUVen) lanseras.
2005: Lexus börjar på allvar att satsa på el/bensin-hybriddrift och den första hybridmodellen på Sverige-marknaden blir Lexus RX hybrid som lanseras samma år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109