Volvo ger tummen upp för HVO 100 i taxibilar
Den syntetiskt framställda dieseln HVO 100 har inte gett några biverkningar i de Volvo-bilar med dieselmotor hos Taxi Göteborg som på prov tankats med det förnybara bränslet.
Volvo Cars har i samarbete med taxibolaget Taxi Göteborg låtit cirka 100 av deras Volvo-taxibilar köra på den syntetiskt framställda dieseln HVO 100.
– Våra analyser har kommit fram till att bilarna betett sig precis som om de hade tankats med vanligt diesel. Den data vi fått fram ser tekniskt bra ut och inget oförutsett har inträffat, säger Ulf Karlsson, bränsleexpert på Volvo Cars.
När Volvo Cars öppnar möjligheterna för svenska Volvoägare i stort att köra sina bilar med de ovan nämnda dieselmotorerna är ännu inte klart. I dag är bränslet inte tillåtet generellt i Volvobilar och garantier gäller inte om man skulle tanka HVO100 och något inträffar.
– När det gäller taxibolagens flottor kan vi fortsatt ha en noggrann kontroll. Vi avvaktar därför ytterligare för att kunna läsa av mer resultat innan ett sådant beslut kan bli aktuellt, säger Ulf Karlsson.
Läs även: Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO 100
Här är Volvo-bilarna som Volvo godkänt för HVO 100
Volvo Cars beslut innebär i klartext att alla taxibolag i Sverige som har godkända Volvobilar i taxiversion med dieselmotor från årsmodell 2018 och framåt får tanka bilarna med HVO 100 utan att Volvos garantier slutar gälla.
Beslutet omfattar Volvos nya fyrcylindriga dieselmotorer med beteckningen D3, D4 och D5. De Volvo-modeller som finns i taxiutförande är i dagsläget Volvo V90 och S90 modellår 18 och 19 samt Volvo V60 modellår 19.
FAKTA HVO 100
Består till 100% av HVO (hydrerade vegetabiliska oljor).
Då densiteten hos HVO 100 är ca 780 g/l faller bränslet utanför den vanliga specifikationen för diesel (EN590). Därför är det inte säkert att ett dieselfordon kan eller får drivas med HVO 100. Därför behövs godkännande från respektive fordons- eller maskinleverantör bland annat för besked om garantier eller särskilda åtgärder. Sedan mitten på 2016 finns en ny drivmedelsstandard framtagen (EN15940) som reglerar och omfattar även HVO 100. Exempelvis behövs denna standard för certifiering av nya motorer enligt Euro 6 vid HVO100-drift.
Den amerikanska drivmedelstandarden ASTM D975 (motsvarigheten till EN590 i USA) har inte samma höga minimikrav på densiteten. Den något lägre densiteten på HVO 100 är därför inget problem enligt ASTM D975.
Läs även: Volvo Cars och Taxi Göteborg testar HVO 100