Peugeot tillåter HVO100 i alla nyare dieselbilar
– Har du en Peugeot med Euro 5- eller Euro 6-dieselmotor så kan du tanka den med HVO 100 utan att det krävs några anpassningar. I alla fall så länge bränslet uppfyller den europeiska normen – och det gör HVO-bränslet som säljs i Sverige, förklarar Ola Martinsson, PR- och kommunikationsansvarig Peugeot Sverige.
Vet du varför Peugeot satt gränsen vid Euro 5-motorer och nyare dieselmotorer?
– Peugeot gjorde omfattande tester med HVO 100 på sina bilar med Euro 5 och Euro 6-dieselmotorer. Men om det är det som är den primära orsaken vet jag inte.
Är det många i Sverige som kör sina Peugeot på HVO 100-bränslet?
– Ja, det är faktiskt en hel del som gör det. Det finns ett stort intresse för att använda HVO 100 som alternativ till diesel framför allt från offentliga verksamheter. Sedan är det ju så att HVO inte är tillgängligt överallt i Sverige, utbudet på tankstationer är begränsat.
– Vi har ett par stycken som jobbar här på kontoret som bara kör på HVO 100 och har gjort det sedan september 2016.
Läs mer om HVO100: Volvo Cars ger tummen upp för HVO100 i taxi
Vad kom Peugeots egna tester av HVO 100 fram till, utöver att det går bra att köra deras nyare dieselbilar på bränslet?
– Man kom fram till att HVO 100 vare sig påverkar bilens prestanda eller bränsleförbrukning märkbart. Man kunde ge klartecken för HVO 100 redan hösten 2016.
PSA-koncernens motorer sitter i betydligt fler bilar än Peugeot och Citroen. Borde inte Peugeots klartecken för att tanka bilen med HVO 100 omfatta alla bilar som har PSA:s Euro 5- och 6-dieselmotorer under huven?
– Du resonerar helt rätt, men Peugeot kan inte utfärda några garantier för de motorer som sitter i bilar av andra märken.
Läs mer om HVO100: Volvo Cars ger tummen upp för HVO100 i taxi