”Riskfritt att köra bilen på HVO100”
Daniel Arenholm, kommunikationsansvarig på Colabitoil – varför godkänner Peugeot HVO100 helt medan många andra biltillverkare inte godkänner bränslet och Mercedes bara tillåter bränslet i en speciellt anpassad bilmodell?
– Mercedes gjorde precis som Volvo – de gjorde en marknadstest på taxiverksamheten, för att kontrollera att bränslet fungerar innan man godkänner det. Man gör en riskbedömning helt enkelt. Vissa tillverkare ser det som riskfritt att använda HVO medan andra gör en annan bedömning.
– Fordonsindustrin har hamnat i den sitsen att man varken har råd eller tid att testa ett nytt drivmedel på alla sina föregående modeller.
Varför måste man få HVO testad och godkänd – bränslet fungerar ju?
– Vad biltillverkarna måste göra är att se till att få ett typgodkännande för ett nytt drivmedel. Rent praktiskt så ger inte HVO100 exakt samma utsläpp som den vanliga diesel som alla bilar är typgodkända för i dag. HVO100 ger inte större utsläpp – tvärtom. Därför vill inte heller biltillverkarna låta nybilsgarantin gälla om du kör din dieselbil på HVO100.
– Därför finns det också försäkringar som fungerar som en ersättning till nybilsgarantin om du kör på HVO100. Vi som leverantör försäkrar kund, samt har samarbete med en sådan försäkringsgivare. Och det har hittills aldrig hänt att någon bilägare utlöst sin försäkring på grund av skador efter att ha kört på HVO100.
Läs mer om HVO100: Peugeot tillåter HVO100
Mercedes lanserar HVO100-bil
Kan ni garantera att HVO100 inte är ett sämre bränsle än vanlig diesel?
– Ja. Det är till och med ett bättre och renare bränsle. I vanlig diesel blandas det i RME (rapsmetylester, och det kan orsaka bland annat bakterietillväxt i bränsletanken. I HVO100 blandas inte i någon annan bränsletillsats. HVO100 har också bättre köldegenskaper än vanlig diesel.
Vågar ni på Colabitoil påstå att det är helt riskfritt att köra en dieselbil på HVO100?
– Ja. Och det gör vi. Det har inte inträffat några incidenter eller haverier kopplade till HVO100. Skulle vi sälja ett fordonsbränsle som inte fungerar i fordon så skulle vi inte finnas kvar på marknaden.
Läs mer om HVO100: Peugeot tillåter HVO100
Mercedes lanserar HVO100-bil