Toyota Mirai: Servicen sniffar efter läckor
Servicebehovet skiljer sig mellan bränslecellsbilar och konventionella bilar med förbränningsmotorer. Vi frågade Anton Nordvall, teknisk specialist på Toyota Sweden, vad man behöver tänka på vid service av vätgasdrivna bränslecellsbilar.
Hur sköts servicen av era vätgasbilar?
– Den sköts av de återförsäljare som vi har certifierat internt för vätgasservice. De har genomgått ett utbildningsprogram, först nere på vårt europeiska huvudkontor i Bryssel och sedan har vi utbildat en grupp här lokalt.
Vad är det de har fått lära sig?
– Det handlar om generella riktlinjer för vätgas och vad det är för typ av kemiskt ämne, hur vätgas beter sig och de eventuella åtgärder man behöver vidta för att det ska vara så säkert som möjligt. I det stora hela är våra system otroligt säkra.
Vad är riskerna med vätgas?
– Jag skulle säga att det inte finns några större risker. Vätgasen i sig, som kemiskt ämne, har i och för sig ett ganska brett spektrum inom vilket det kan brinna. Det ligger mellan fyra och 75 procents blandning med luft som vätgas kan brinna. Bensin brinner bara inom ett mycket tightare spektrum. Sedan har vätgas en förmåga att stiga väldigt snabbt, det är det lättaste ämnet som finns i universum, så när det läcker samlas det gärna i den högsta punkten i lokalen.
– Vi har så god ventilation föreskrivet i våra arbetsmiljöregler i Sverige att vi uppfyller kraven för att arbeta med vätgasbilar, som det är i dag. I vissa länder har de fått bygga ut ventilationen för att vara på den säkra sidan.
Vad krävs för utrustning för att arbeta med vätgasbilar?
– För att göra en service på en Toyota Mirai behöver man bland annat en läckagedetektor. I servicen ingår att kontrollera tätheten i vätgasanslutningarna och det gör man med hjälp av en sniffer, eller gasdetektor. Det finns ett antal punkter på bilen där man ska genomföra den här mätningen.
Hur skiljer sig servicebehovet mellan en vätgasbil och en traditionell bil med förbränningsmotor?
– Nu har vi som brukligt på våra bilar serviceintervall om 1 500 mil eller ett år, vilket som inträffar först. Däremot har man ingen olja som byts och det är en rätt stor kostnad annars. Annars är det kontroll av bromsar och att bilen är i gott skick. Servicen innehåller egentligen det som vi har på andra bilar, minus motorrelaterade saker.
– Jo, och så behöver man byta ett jonfilter var 6 000:e mil eller vart fjärde år. Filtret avjoniserar kylvätskan som går genom bränslecellsstacken. Vi har två kylsystem i bilen, ett som kyler de elektriska komponenterna och ett som kyler själva bränslecellsstacken. Där går kylvätskan genom hela stacken och passerar varenda plus- och minuspol som finns där. Så den får inte leda ström. Vi har en färdigblandad, superren kylvätska som är renare än destillerat vatten och jonfiltret avjoniserar kontinuerligt den här vätskan.
– Bränslecellsstacken är designad att hålla bilens livslängd, men de komponenter som tillhör vätgassystemet, tank och ledningar, har vi satt ett intervall på 20 år då de behöver bytas ut.
Tror du att bränslecellsbilar kommer att vara vanligare än batteribilar i framtiden?
– Jag tror definitivt att det kommer att vara större för, säg, bilar större än B-segmentet, alltså större än småbilar.