23948sdkhjf

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Bilen har sitt ursprung i brittiska Leyland har nu fått en återförsäljare i Norge.

Den kinesiska bilkoncernen SAIC Motor satsar målmedvetet i Europa med sin eldrivna transportbil Maxus EV80. Maxus EV80 lanserades på världsmarknaden redan 2014 och säljs i flera länder i Europa, bland annat Tyskland och Österrike.

För några dagar sedan meddelade också norska företaget RSA att man blivit återförsäljare i Norge för den eldrivna versionen av Maxus skåpbil V80, som i eldrivet utförande heter EV80. Bilen typgodkändes i Norge för några veckor sedan, uppger norska Bilnytt.no.

För den som tycker skåpbilen ser en smula bekant ut beror det på att den bygger på en bil som tidigare byggdes av brittiska LDV (Leyland DAF Vans). 2010 förvärvade SAIC hela LDV och döpte om det till Maxus.

Maxus EV80 får lasta 950 kg och har en maximal dragvikt på 1250 kg. Den angivna räckvidden är dryga 19 mil (192 km) vid halv last. Batteriet på 56 kWh kan snabbladdas med en CCS-laddare. Motorn ger 66 kW (ca 88 hk).

RSA har hunnit få två stycken EV80 levererade men lanserar Maxus EV80 officiellt i februari. RSA kommer att sälja EV80 för mellan 499900 till 549900 norska kronor beroende på utrustning.

Posten i Norge har redan använt en EV80 som transportbil på prov i ett år och beställt tre nya bilar som sätts i ordinarie trafik i januari. Finansieringslösningen levereras då av Leaseplan.

Maxus EV80 är dock inte först på Sverigemarknaden med en eldriven fullstor skåpbil:
Iveco erbjuder sedan flera år sin stora skåpbil Daily med eldrift och flera olika storlekar på skåpet, det största lastar knappa 20 m3. Elmotorn i Daily har en effekt på 60 kW eller 80 kW i det större utförandet på chassit med tvillinghjul på bakaxeln.

Sedan i september i år finns också Volkswagens stora skåpbil Crafter i helt eldriven version - e-Crafter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063