De är bevis på att tre designers är bättre än en
Nyligen sammanförde Volvo Cars sina tre designansvariga och alla nya bilar som de har designat vid ett särskilt event i Stockholm.Den nya serien exemplifierar den förvandling som företagets ekonomi och verksamhet har genomgått de senaste åren, med nya globala försäljningsrekord fem år i rad sedan 2014 och en kraftigt förbättrad lönsamhet.
Efter att ha förvandlat utseendet på Volvo Cars modellprogram och vitaliserat varumärket Volvo de senaste åren kommer de tre designerna nu att fokusera på designmöjligheter som skapats av företagets skifte mot elektrifierade och slutligen autonoma bilar.
Den stora SUV:en XC90, lanserad 2014, var den första modellen att introducera Volvos nya formspråk. Den satte tonen för de efterföljande nya bilarna i 90, 60 och 40-serien, baserade på de modulära fordonsarkitekturerna SPA och CMA som möjliggör proportionerna som andas premium.
Alla tre SUV:arna i modellprogrammet vann prestigefyllda Årets bil i Nordamerika, Asien och Europa, vilket visar på framgångarna för Volvos nya designspråk.
– Att arbeta med Max och Robin är väldigt trevligt. Vi känner oss bekväma i varandras sällskap och det är inspirerande att arbeta tillsammans. Det som jag är mest stolt över är att ta detta otroliga varumärke och placera det i dess rätta kontext, som ett skandinaviskt premiummärke, med en design som gör det till en attraktiv produkt och åtråvärd produkt, säger Thomas Ingenlath, chefdesigner.
– Vi har en vänskap som är riktigt bra och ett bra sätt att arbeta tillsammans som kollegor. Innan Max och jag kom till Volvo skapade Thomas strategin, och efter det byggde vi teamet som behövdes för att förverkliga hans vision. Resultatet ser vi här idag, med en rad fantastiska bilar, säger Robin Page, designchef på Volvo.
– Jag tror att vi verkligen lyfte Volvos design till premiumsegmentet.Thomas största styrka är att han är en visionär och har en känsla för vad som blir nästa stora grej. Robin har förvandlat interiördesignen och Volvos kvalitet till ett absolut riktmärke, säger Maximilian Missoni, chef för exteriör design.
-Teamets samarbetsstrategi sträcker sig bortom design. Vi arbetade till exempel nära Volvo Cars säkerhetsexperter vid utvecklingen av kommunikationsmetoder för framtida självkörande bilar, som visat i 360c-konceptet. Konceptet illustrerar även värdet av kreativ design som öppnar upp nya potentiella affärsmöjligheter.
– Vi har sett en massiv förändring de senaste fem åren, från den punkt där Volvo befann sig till där vi befinner oss nu. Mycket av det handlar om designen av bilarna och det faktum att de även representerar Volvo och Skandinavien. Om man tittar på nästa generations bilar, kommer det att bli intressant att se hur vi tar till oss nya tekniker och skapar essensen av skandinavisk design i dessa nya produkter, säger Robin Page.