23948sdkhjf

Hjulinställningar kan bli en lönsam affär

Bra utrustning, lång erfarenhet och djup specialistkunskap inom hjulinställning. Det är framgångsreceptet för Tagene Hjulinställningar AB:s Tomas Sahlin.

I 30 år har han arbetat med camber- och castervinklar på fordon upp till 5 ton. Det går bra för hans rörelse inte minst tack vare modern utrustning från Hunter som Preqas levererat.

Tomas Sahlin driver sin affärsrörelse Tagene Hjulinställningar AB inhyrd, men i symbios med, hos Däckia på Exportgatan i Hisings-Backa, Göteborg. Det är en bra win-win-lösning för både för däckverkstaden som kan erbjuda sina kunder specialistservice och för Tagene Hjulinställningar AB som får en bra lokal och tillgång till ett kundflöde tack vare Däckia.

– När jag fick frågan från Däckia, så var det inte så mycket att fundera över. Min tidigare verkstad skulle innefattas av en ombyggnation, så det tog tre sekunder att bestämma sig. Vi kompletterar varandra på ett bra sätt, förklarar Tomas Sahlin när vi möter honom tillsammans med verkstadsutrustaren Preqas regionchef i Västsverige, Niclas Kollbratt.

För många är Tomas Sahlin en känd branschprofil. På den allra senaste Automässan demonstrerade han Hunters hjulinställningsutrustning samtidigt som han svarade på frågor om hjulvinklar och framvagnsgeometri i Preqas (dåvarande Opus Equipment) monter. Han är specialist ut i fingertopparna.

– Jag arbetar bara med justering av bilar, bryggan som jag har är inte optimal för länkarmsbyten, men byten av styrleder kan göras. I snitt blir det 8 uppdrag om dagen, säger Tomas och tillägger att det personliga rekordet är 16 på en dag, men då var det samma märke och modell!

Tomas räknar med 1 timmes arbetstid för en standardinställning, medan för specialbilar som sportvagnar och jänkebilar krävs det 2 till 3 timmar för att Tomas ska vara nöjd.

– Ju bredare däck, desto viktigare med hjulinställning för att slippa dyrbar snedslitning och spårkänslighet. Tänk på 80-talet då 225 var häftigt, nu är det standard!

Den utrustning som Thomas Sahlin arbetar med är en Hunter Hawk Eye Elite – en helt digital hjulinställare som han haft i snart 6 år – tillsammans med en brygga som klarar 5,2 ton och 5.30 meter i längd och 3 meter i bredd, vilket ger honom möjligheten att även arbeta med lätta kommersiella fordon.

Det är lättarbetat, ergonomiskt, snabbt och trådlöst. Något som Tomas värdesätter och gärna framhåller.

– Den är lättanvänd, busenkel, med användarvänliga menyer. Man ser snabbt och överskådligt tack vare stora bokstäver och tydlig grafik. Jag checkar lufttrycket, hänger på måltavlorna och kryssmäter. Sedan gör maskinen arbetet ruskigt snabbt samtidigt som jag ser hela den pågående processen, säger Thomas och tillägger att hjulinställaren är mycket pålitlig.

Det tar 2-3 minuter för att få ett resultat på skärmen utöver den obligatoriska kontrollen av lufttryck samt checka att det inte finns något glapp i lederna.

Han berättar också att mycket sitter i ryggmärgen och i skallen, specialist som han är. Men programvaran från Hunter med alla värden för märken och modeller som ingår är till stor hjälp. Det är lite av grejen med att ta en maskin från en marknadsledande leverantör, menar Tomas.

– Jag har alla licenser och uppdaterar dem kontinuerligt. Emellanåt servar jag även skadeverkstäder med värden. De ringer och jag ger dem råd.

Avslutningsvis säger Tomas Sahlin – att investera i en hjulinställare från Hunter är just en investering som man snabbt räknar hem.

– Jag kan inte klaga …

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081