Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö
Den 1 mars beräknas Opelkontoret öppna i samma lokaler som företagets andra märken i Hyllie.
Anledningen till flytten är naturligtvis att samla alla varumärken under samma tak och på så sätt ta till vara på de synergieffekter som skapas. Även närheten till moderbolaget i Köpenhamn och läget i Öresundsregionen, den största regionen i Norden, med stor ekonomisk tillväxt spelar en viktig roll för omplaceringen av bolaget.
- Vi har en tydlig målsättning att återigen etablera Opel som ett attraktivt och uppskattat bilmärke på den svenska marknaden. När vi nu genomför denna nystart för Opel vill vi också ge oss själva bästa möjliga förutsättningar att lyckas. Att samla våra varumärken i Malmö för att skapa synergieffekter är en viktig del i arbetet för att nå vårt mål", säger Tobias Pettersson, vd för K.W. Bruun Autoimport.
Flytten innebär också att företaget behöver nyrekrytera ett antal personer i Malmö då endast ett fåtal följer med från kontoret i Stockholm. Det kommer bland annat att rekryteras ny personal inom områden så som marknad, produkt och servicemarknad och rekryteringsprocesserna går igång omedelbart.
Opel har ett spännande år framför sig. Nyligen lanserades transportbilen Combo som direkt blev utnämnd till ”Årets Transportbil 2019” och senare i år väntar fler nyheter inklusive den sjätte generationen av bästsäljaren Corsa som dessutom kommer som ren elbil.
- 2019 är ett viktigt år för Opel i Sverige och med nya modeller som Opel Combo och Opel Corsa samt en ny affärsmodell ser vi stora möjligheter att ta marknadsandelar på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson.
Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2,0 % i Sverige.