Han har unik MC-samling
Dagen då vi träffar Tony har han tagit med sig ett tjugofyra av sina motorcyklar till köpcentrumet vid Frölunda Torg i södra Göteborg. De står uppställda i inomhusgallerians nedre plan. Tony har också tagit med sig ett urval skinnställ som han hängt upp i gallerians tak ock dressade skyltdockor på stora scenen.
– Jag står här fredag till söndag. Innan du kom hit så har jag i stort sett stått och pratat med folk hela tiden. Det är jättetrevligt.
Tony Dönges har alltid gillat motorer och fart och mellan 1975 och 1998 körde han dragracing på fritiden.
– När jag lade ner dragracingen blev det tomt i garaget och då blev jag snart återfallsknutte och köpte drömhojen, en klassiker Hondas CB1100R 1982. Den byggdes endast med ett syfte att vinna den tidens Super-bike-racing, berättar Tony Dönges. Han kör med sin CB1100 R till vardags.
– Det var superhojen då, på tidigt 80-tal.
De nya reglerna för MC-tävlingsklassen F1 blev 1998 WSBK (World Superbike) och varade fram till 2002. Reglerna tvingade MC-tillverkarna att producera ett visst antal WSBK-motorcyklar anpassade för civilt bruk, varierande antal beroende på storleken på mc-tillverkaren. Stora tillverkare skulle producera 1500 exemplar och mindre tillverkare 200 stycken.
– Sedan såldes ett race-kit som du kunde köpa till för att göra den sista anpassningen till en tävlings-motorcykel. De flesta Ducati-modeller jag har med mig här är bara gjorda i femhundra ex. Det är limited edition allihopa du ser här.
Tonys intresse för motorcyklar skulle visa sig handla mer om andra saker än att bara köra dem. Ett halvår efter att han hade köpt sin Honda CB1100R så slog han till på en Honda NS400 R tvåtaktare.
– Med MC-intresset fick jag nya vänner här i stan och en av dem berättade för mig att det var en Honda RC30 till salu i Helsingborg. Den måste du ha, sade han.
Drygt tre månader senare hade Tony köpt sin första WSBK homologiseringsmodell en Hondas VFR750R RC30.
Du köper inte på dig motorcyklar för att sälja vidare?
– Nej, så har det inte varit hittills. Men! Tanken är att varje gång jag köper en hoj och om jag ångrar mig så ska jag få igen pengarna om den ska säljas.
Januari 2004 läste Tony ett stort reportage i en brittisk motortidning som hade letat upp 23 motorcyklar som var homologiseringsmodeller och tog dessa till tävlingsbanan Brands Hatch, där de provkörde dem och sedan presenterade dem på 25 sidor i tidningen.
– Och det visade sig att jag hade fyra av de där hojarna i min ägo. Där började det, och sedan har jag köpt en hoj eller två varje år. Nu har jag 26 som är Superbikes. Men motorcyklarna står uppställda ganska trångt och är svåra att enkelt ta ut.
Tony har hunnit med att visa upp sin MC-samling ett tiotal gånger hittills, men då på MC-mässor i Stockholm och Göteborg. Möjligheten att ställa ut i Frölunda köpcentrum uppstod av en slump, då han fikade med en gammal bekant som tidigare jobbat för gallerians fastighetsägare. Tony har också själv ett förflutet i köpcentrumet i Frölunda, där han under 29 års tid ägde och drev leksaksbutiken Toys Leksaker&Hobby.
När Tony Dönges köpt sin sista motorcykel vet han inte, än mindre när det blir dags att börja sälja av sin samling.
– Tanken är att varje gång jag köper en hoj och ångrar mig så ska jag i alla fall få igen pengarna om jag säljer den.
FAKTA Tony Dönges
Ålder: Fyller snart 70
Bor: Hus i Onsala
Familj: Frun Bodil och 2 vuxna barn
Gör: Pensionär sedan 2012, ägnar en del av sin tid åt sin motorcykelsamling
Första mc: Husqvarna Silverpilen