Hyundai ansluter sig till Digital-servicebook.com
Hyundai har därför under en tid samarbetat med Digital-servicebook.com som redan idag erbjuder en transparent lösning för både fria och auktoriserade verkstäder att registrera service av samtliga bilmärken på en och samma webbplattform. Samarbetet som först börja att gälla i Danmark och senare i Sverige innebär att samtliga verkstäder på marknaden som servar en Hyundai-bil registrerar sin data hos Digital-servicebook.com där även servicescheman och fabrikskampanjer kommer finnas tillgängliga för samtliga verkstäder.
Både Per Möller Madsen som är service- och garantichef på Hyundai Danmark och Martin Jensen, vd för Digital-servicebook.com skriver i ett uttalande att de ser varandra som naturliga samarbetspartners för att kunna uppfylla EU-lagstiftningen som börjar gälla 2020.
Ulf Stefansson, jurist på SFVF ser denna nyhet som positiv för bilbranschen i stort. -Detta samarbete visar att vi på SFVF tänkt rätt i denna fråga då vi introducerat Digital-servicebook.com som samarbetspart på den svenska marknaden. Att en stor biltillverkare ansluter sig till denna webblösning legitimerar hela den digitala servicebokens trovärdighet ytterligare. Fria verkstäder kan nu äntligen känna sig säkra på att om de registrerar all servicedata i digitala serviceboken på en Hyundai så kommer de inte uppleva några problem för sina kunders vägnar gällande garantiåtgärder då generalagenten gått i god för systemet.
Enligt Stefansson torde alla tvivel om servicebokens trovärdighet nu vara undanröjda hos övriga biltillverkare då de genom Hyundai kan se att systemet lagrar och garanterar komplett serviceinformation. Det är alltså stor skillnad mot innan där en stämpel i biltillverkarens egen servicebok utförd av en fri verkstad inte per automatik gav bilägaren någon rätt till garantiersättning, om serviceprotokollen inte kunnat uppvisas av bilägaren i komplett form, avslutar Stefansson.