De motiverar eleverna med studiekontrakt
Det gäller att smida medan järnet är varmt. Det är en tänkbar beskrivning av tanke bakom något man på Edströmska gymnasiet i Västerås döpt till ”studiekontrakt”.
– Studiekontraktet fungerar så att om ett företag ser att en elev som är på APL hos dem är intresserad, driven och fungerar bra socialt och vill att han ska komma tillbaka, då erbjuder vi företaget att skriva ett studiekontrakt med eleven. Och kontraktet innebär att företaget betalar en ersättning till eleven motsvarande studiemedlet, och den betalas ut i en klump som ett stipendium på examensdagen, förklarar fordonsläraren Stefan Lusth.
Det är företagen som fordonseleverna gör APL hos som får välja ut elever som de vill erbjuda et studiekontrakt och kontraktet är mellan eleven och företaget.
– En del elever är lite avundsjuka på de elever som får studiekontrakt.
Det här fångar upp elevens intresse, ger en morot i form av stipendiet. Många är förberedda på det och klarar det utan problem, inflikar fordonsläraren Anders Olsson.
Anders Olsson, vad innebär det för ansvar för företaget att teckna studiekontrakt med en elev?
När företaget tecknar ett studiekontrakt förbinder det sig att ge eleven bästa möjliga introduktion och inskolning och eleven ska ha en utbildad handledare. Det eleven förbinder sig att göra är att ha noll ogiltig frånvaro vare sig på skolan eller under APL, ha minst godkända betyg i alla ämnen – även i kärnämnena.
– Det vi på skolan ska se till är att ge eleven bästa möjliga lärande och att vi en gång i veckan besöker elevens APL, för att se vad han gör, om han behöver komma in på skolan mer för att få träning i något moment, förklarar Anders Olsson.
Stefan Lusth, är studiekontraktet att betrakta som ett halvt löfte om jobb på företaget?
– Ja, det är klart det är. Förutsatt att eleven inte bryter kontraktet förstås. Killarna som gick snabbspåret hade också studiekontrakt och hade de gått fram till examen så hade de fått ut 17000-18000 kronor i stipendium. Nu får de mindre eftersom de bara får betalt motsvarande den tid de gått i skolan. Men de har å andra sidan flera gånger om tjänat in det eftersom de börjat jobba innan examen. Och de här kollarna har ofta jobbat varje sommarlov också.
– När man får ett studiekontrakt så är företaget intresserat av en och har uppmärksammat ens insatser under APL. Och ser man bara till att man lär sig allt man ska på utsatt tid så får man sannolikt jobb på företaget efter skolan. Hittills har alla elever hos oss som haft studiekontrakt fått en anställning på företaget efter skolan, tillägger Stefan Lusth.
Edströmska lägger även resurser på extra stöd och hjälp till de elever som behöver det:
– De som är duktiga skickar vi ut på extra APL. Jag har sexton elever och nu har jag skickat ut fem av dem på extra APL. Det här är för att jag ska kunna ägna lite mer tid åt svagare eleverna eller elever som har andra problem, förklarar Anders Olsson.
På Edströmska jobbar man också med att försöka fånga upp och hitta alternativa lösningar för resurssvaga elever och elever som har med sig problem i bagaget från grundskolan.
– Vi tänker försöka bygga upp ett däckhotell, så att elever i årskurs ett som kanske haft det lite svårt i högstadiet får lära sig jobba med däckhantering, lite enklare service och kanske rekond. Så att de får lite verkstadsvana och kommer in i arbetet. Vi ska nog lägga till inriktningarna däcktekniker och reservdelsperson. De grenarna är bra komplement och ett sätt att fånga upp de elever som kanske inte fungerar hundra som renodlade fordonstekniker, berättar Anders Olsson.
FAKTA Edströmska Gymnasiet, Västerås
Startades 2006.
Gymnasieskolan ägs och drivs av Västerås kommun.
Skolan har gymnasieutbildningarna fordons- och transportprogrammet, bygg- och anläggningsprogrammet samt flygteknikprogrammet.
Skolan driver också kommunal vuxenutbildningar och uppdragsutbildningar.