Nu är det fritt fram att tanka HVO100 i dagens Volvobilar
Förra året i maj startade ett projekt med HVO100 tillsammans med Taxi Göteborg och cirka hundra bilar, främst Volvo V90 med motorerna D3 och D4. I oktober öppnades därefter möjligheten för samtliga taxibolag i Sverige att tanka sina bilar, Volvo S90 och V90 från modellår 18 och framåt samt Volvo V60 från modellår 19 och framåt med motorerna D3, D4 och D5.
- Vi är nöjda med de goda resultaten från provningen med taxiflottor i Sverige. Därför kan vi släppa HVO100-bränslet fritt även för privat -och tjänstebilskunder, säger Mats Andersson, Vice President, Propulsion Power Systems på Volvo Cars.
De modeller som nu öppnas för tankning med HVO100 är bilar som nu är i produktion av SPA- och CMA-bilarna XC90, S90, V90 och V90 Cross Country, XC60, V60, V60 Cross Country samt XC40* som har Volvo Cars egentillverkade, fyrcylindriga dieselmotor. Inga konverteringar eller anpassningar krävs.
XC90 var den första bilen ut från SPA-plattformen och den kom 2015.
- Vi ser det som mycket positivt att vi nu kan erbjuda de kunder som har en dieseldriven Volvobil bland de aktuella modellerna att kunna tanka ett fossilfritt alternativ, säger Mats Andersson.
- Dessa bilar har ett bränslesystem anpassat för HVO100-bränslets lite annorlunda egenskaper, fortsätter han.
Den HVO100 – HVO står för Hydrerad Vegetabilisk Olja – som omfattas ska vara godkänd enligt den europeiska bränslestandarden för paraffinisk diesel EN15940. Det fossilfria, förnyelsebara bränslet HVO100 sänker utsläppen av växthusgasen – CO2 – med upp till 90 procent.
Bra att veta är också att i dag är den fossila diesel som tankas i Sverige uppblandad med HVO. Inblandningen kan vara upp till 49 procent beroende på drivmedelskedja. Detta är ett godkänt bränsle för samtliga dieseldrivna Volvobilar.
Fotnot:* Omfattar XC90 från 2015, S90, V90, V90 Cross Country från 2016 och framåt, XC60 från 2017, V60, V60 Cross Country från 2018 och framåt samt XC40 från 2018 och framåt. Äldre bilar med samma modellbeteckning omfattas inte.