Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete
För detta bildade 13 SM-arrangörer samarbetsorganisationen Motorarrangörerna i Sverige, förkortat MAS, 2015.
Ambitionen med MAS är bland annat att hålla högsta kvalitet på rallytävlingarna, arbeta med att utveckla sponsorskapet, idag är Tools titelsponsor till Rally-SM, sänka kostnaderna för tävlande, subventionerade starter för juniorer samt ge förarna och teamen rätt förutsättningar för att kunna gå vidare internationellt.
Centralt svarar MAS i nuläget för bland annat en PR-/presschef, den streamade ”Rallyradion” och det streamade TV-magasinet ”Rallymagasinet”.
Sammantaget börjar detta samarbete bära frukt med allt bättre tävlingar och allt nöjdare deltagare. Sedan tidigare har Rally-SM publiken som är stor och trogen över hela landet.
– Vi är mitt i en resa, återtåg, för ett folkkärt mästerskap i en svensk nationalsport, säger Lars Mattsson, ordförande för MAS.
– Både arrangörer, nya och etablerade, samt de tävlande känner att vi har vind i seglen och är på rätt kurs även om vi stundtals måste kryssa oss fram för att inte tappa fart, fortsätter han.
En viktig del som arrangörssamarbetet MAS inte råder över är SM-klasserna, utan det är Svenska Bilsportförbundets rallyutskott som styr över dem.
– Idag utgår vi från det internationella bilsportförbundets, FIA, R-reglementet med den fyrhjulsdrivna trimmade R5-klassen i topp. Vi kör även R3 och R2 som båda är tvåhjulsdrivna klasser, med trimmade respektive otrimmade bilar. Dessutom har vi en öppen fyrhjulsdriven klass där, företrädesvis, äldre grupp N- och WRC-bilar återfinns, förklarar Lars Mattsson och tillägger att allt går naturligtvis att förbättra, inte minst för att hålla nere kostnaderna för de tävlande.
– Här gäller det att ha en öppenhet och en dialog med inriktning på både långsiktighet och framtid.
Han berättar att MAS har ambitionen att attrahera fler biltillverkare, generalagenter, att officiellt delta i Rally-SM när mästerskapet utvecklas.
– I år gör Volkswagen-Bauhaus en ambitiös satsning med världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson, i en VW i R5-klassen. En klass som annars domineras av Skoda sett till deltagande ekipage. Men det finns ytterligare bilmärken, Ford, Citroên och Hyundai som har tävlingsbilar enligt R5-reglementet och som borde vara intresserade, säger Lars Mattsson.
I dagsläget har Sverige fyra förare som tävlar inom ramen för WRC. Det är Pontus Tidemand i WRC-klassen, Emil Bergkvist i WRC2 samt juniorerna Dennis Rådström och Tom Kristensson i JWRC. Emil Bergkvist är regerande juniorvärldsmästare i rally.
Årets Rally-SM 2019 omfattar 6 deltävlingar:
25-26 januari, Bergslagsrallyt, Ludvika, Johan Kristoffersson, MK Team Westom, VW, totalsegrare
31 maj-1 juni, South Swedish Rally, Älmhult
14-15 juni, Gästabudstrofén, Nyköping
16-17 augusti, Kolsvarundan, Kolsva
6-7 september, East Sweden Rally, Linköping
27-28 september, Rally Blekinge, Karlshamn
Bild: Samverkan mellan arrangörsklubbarna ska stärka Rally-SM mästerskap och varumärke.