Verkstäder missar viktig information när Volvo ändrat bytesintervall
I februari varnade Motormännen allmänheten om en konstruktionsbrist hos Volvos femcylindriga dieselmotorfamilj, som tillverkats mellan 2001 och 2017, som kan orsaka brusten kamrem.
Det är plastskyddet för kamremmen som är så klent utformat att det inte skyddar remmen ordentligt. Om multiremmen, som driver bland annat generatorn och styrservopumpen, går av trasslar den ofta in sig i kamremmen, vilken då går av eller lossnar.
Dessutom har det visat sig att multiremmarna till de aktuella motorerna ibland tenderar att vara av bristfällig kvalitet, och exempelvis torkar och spricker efter i värsta fall bara några tusen mil.
Läs mer: SFVF: "Volvo borde informera brett"
Efter Motormännens pressmeddelande om kamremsproblemen i vintras gick Volvo Cars ut med ett svar:
”Vid vår dialog med Volvo Cars kvalitetsavdelning framkommer dock inte att det funnits ett generellt problem med denna motor eller att just kamremmen skulle ha ett undermåligt skydd”, skrev Volvo Cars presschef i Sverige Annika Bjerstaf bland annat i svaret.
Slutsatsen från Volvo Cars löd sedan så här:
”Vi kan konstatera att det har funnits ett fåtal fall med den problematik ni relaterar till som ska ställas i förhållande till den mycket stora population av bilar det handlar om. Inga ändringar i serviceintervall eller konstruktion har därför ansetts nödvändiga”, skrev Annika Bjerstaf.
Men nu hävdar Volvo Cars plötsligt att man redan 2011 införde tätare bytesintervall för multiremmen på Volvos D5-motor med motorkod D5244xx – byte vid 9000 i stället för tidigare 18000 mil.
Varför berättade inte Volvo Cars detta för oss redan i februari, när vi i tidningen tog upp just problemet med dålig multirem och bristande skydd av kamremmen hos D5-motorn?
I februari varnade alltså Motormännen för bristande skydd av kamremmen på D5-motorn. Strax därpå förnekade Volvo Cars detta, med tillägget att inga förändringar i serviceinstruktionerna för D5-motorn var motiverade. Nu, tre månader senare, säger alltså Volvo Cars att man ändrat i serviceinstruktionerna just på den punkt som Motormännen varnade för.
Läs mer: SFVF: "Volvo borde informera brett"
D5244xx – inte enda motorn med remproblem
Dieselmotorn med modellnamnet D5 och motorkoden D5244xx är inte den enda motorn som har problem med bristande skydd av kamrem och multirem av bristande kvalitet.
Inför modellår 2011 introducerade Volvo Cars en downsizad variant av den populära 2,4 liter stora D5-motorn; en krympt D5:a på två liter och som byggdes i flera olika effektutföranden innan tillverkningen upphörde.
Den krympta dieselfemman hette D3 eller D4 beroende på modellår och bilmodell och användes i samtliga Volvos modeller mellan 2011 och 2017. Men för denna mycket vanliga och populära motor rekommenderar alltså Volvo än så länge inte något förtätat bytesintervall för multiremmen – trots att även denna motor är drabbad.