23948sdkhjf

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Det är bara verkstäder som är Volvo-auktoriserade eller prenumererar på Volvo Vida eller Elektro Partners servicebulletiner som garanterat fått informationen om de förtätade bytesintervallen på Volvos D5-motor.

De enda verkstäderna som garanterat nås av informationen om Volvos förändrade bytesintervall för multiremmen på D5-motorn är de som är Volvo-auktoriserade och de verkstäder som använder Volvos diagnosmjukvara Vida. Ytterligare en kategori verkstäder som nåtts av informationen är de verkstäder som prenumererar på en en servicebulletin som heter Auto Frontal från det danska företaget Elektro Partner. I en av servicebulletinerna nyligen, som även publicerades i Motormagasinet nummer 20, så upplyste man om att Volvo ändrat rekommenderade bytesintervall för multiremmen på Volvos femcylindriga 2,4 liter stora dieselmotor med motorkod D5244xx.

Att Volvo skulle ha ändrat bytesintervallet redan för åtta år sedan tycker Tommie Nilsson, ansvarig för Elektro Partners verksamhet i Sverige, låter konstigt:

– Det kan förstås vara så att våra tekniker snappat upp den gamla informationen först nu. Men det visar i så fall hur dåligt den informationen från Volvo når ut till verkstäderna.

Läs mer: Verkstäder missar information om att Volvo ändrat bytesintervall

Vi har ringt runt till ett tiotal verkstäder runt om i Sverige som är anslutna till antingen Autoexperten, Mekonomen eller Meca. Ingen av alla verkstäder vi ringde kände till de förändrade bytesintervallen. Trots att de enligt Volvo Cars alltså förändrades redan 2011.

På Sveriges Fordonsverkstäders Förening är man mycket kritisk till Volvos ovilja att informera om de förändrade serviceinstruktionerna gällande den olycksdrabbade D5-motorn:

Jag har svårt att se att det på global nivå skulle finnas olika bytesintervall för denna form av produktegenskap där en brist föreligger. En förändring av reparations- och serviceanvisningar från Volvo Cars bör därför ske på global nivå. Volvo Cars har en skyldighet att tillhandahålla aktuella reparations- och serviceanvisningar för samtliga aktörer på eftermarknaden som köper licenser av dem, och utan fördröjning. De företagen har sedan en skyldighet att i sin tur hålla dessa anvisningar uppdaterade för eftermarknaden så att icke-auktoriserade verkstäder kan följa fordonstillverkarens anvisningar, säger SFVF:s jurist Ulf Stefansson i en kommentar.

Läs mer: Verkstäder missar information om att Volvo ändrat bytesintervall

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063