23948sdkhjf

Atoy lanserar nytt verkstadskoncept

Trygga Verkstan är ett nytt verkstadskoncept som Atoy lanserar i dagarna. Med det nya konceptet vänder man sig uteslutande till OE-grossister.

På den svenska marknaden är den finska eftermarknadskoncernen Atoy kanske mest kända för sitt BDS-koncept, en rikstäckande kedja som driver bildelsbutiker och bilverkstäder på ca 200 platser i Sverige. Men en del av försäljningen går inte genom BDS-nätverket.

– Vi har under ganska lång tid, fyra–fem år, inte bara haft BDS-kunder. Ungefär 15-20 procent av vår totala försäljning går till övriga fristående partners. I vårt fall har det varit mycket partners inom den så kallade Volvo-affären, säger Atoys operativa chef Anders Widell när Motormagasinet träffar honom på Atoy Automotive Swedens huvudkontor i Kista norr om Stockholm.

Det handlar om verkstäderna knutna till OE-grossister, drakarna bland återförsäljare som Rejmes och Bilia som köper reservdelar av Atoy till andra bilmärken än de som de själva företräder. Det är inte bara Volvo-bilar som hamnar på en Volvo-verkstad eller anslutna verkstäder.

Från kunder som dessa har det kommit önskemål på att Atoy inte bara ska leverera reservdelar, utan också erbjuda ett helt koncept för verkstäderna att haka på.

– Det har varit ett öppen fråga, om vi har haft några planer på ett koncept för deras verkstäder, märkesverkstäder som är knutna till OE-grossister, säger Anders Widell.

Det har man inte haft fram tills nu. BDS-konceptet har varit hjärtat i verksamheten och man har inte velat kannibalisera på sin egen, välkända och välrenommerade eftermarknadsverksamhet. Samtidigt har BDS sin egen utmejslade roll på den svenska eftermarknaden, en marknad där Atoy gärna vill kapa åt sig ytterligare andelar.

– Den här marknaden är så pass mycket större, om vi tittar på hur många procent som vi inte når i dag. Och då känner vi att vi inte längre kan låta oss hållas tillbaka, utan vi behöver också vara med och ta mer av marknaden.

Lösningen som Atoy ser är ett helt nytt kedjekoncept som bygger på helt andra premisser än BDS-konceptet. Det ska heta Trygga Verkstan.

– Varför just Trygga Verkstan? Jo, ett huvudspår i den här expansionen är att tillgodose ett behov som finns hos bland annat Volvo OE grossister. Det ska anspela lite på den trygghetskoppling som Volvo gärna vill göra. Men vi använder också ordet "Verkstan" för att det ska göra det enkelt för bilägaren att förstå vad det handlar om. Ser man den här skylten vet man att det har någonting med verkstad att göra, förklarar Anders Widell.

– Man ska inte behöva massor av reklampengar för att förstå vad det egentligen går ut på. Det ska vara självklart.

Trygga Verkstan är ett koncept som vänder sig till märkesverkstäder och allbilsverkstäder som är anslutna till en originalgrossist och det är en absolut förutsättning för att få lov att vara med.

– Det finns ingenting liknande i dag, ingenting som vänder sig till just de som är knutna originalgrossister. Därför har vi medvetet varit lite tysta med det här, för vi vill gärna ta marknaden med överraskning och vara först, i någon mening, säger Anders Widell.

– Det har ju blivit så att märkesverkstäderna har börjat öppna för andra kunder med andra fordon. Det är den resan vi försöker hjälpa dem att genomföra.

Ambitionen är att expandera snabbt. Den bakomliggande logistikapparaten finns redan i och med Atoys upparbetade inköpskanaler, distributionsnätverk och databaser. Man har paketerat de ingående grund- och tilläggstjänsterna och man har tagit fram en grafisk profil.

Vad man också har gjort är att ha satt upp ett antal villkor som man ställer på verkstäderna för att få lov att vara med i Trygga Verkstan. Vem som helst får inte vara med.

– Det här riktar sig till verkstäder som siktar högt när det gäller att erbjuda kunderna trygghet och professionalism. Man ska känna, att när man kliver in på en sådan här verkstad, att de bryr sig om mig som människa. Jag ska få en bra serviceupplevelse.

Därför ställs som krav inte bara att man som nämnts att man ska vara knuten till en originalgrossist, utan man kräver också att verkstäderna ska ha viktiga förutsättningar på plats, som sund ekonomi och sund redovisning, en miljöpolicy som reglerar hur man hanterar kemikalier och liknande, liksom att man har ett professionellt affärssystem så att man kan integrera med Atoys system och reservdelsdatabasen Autobas.

Man måste också ha som uttalad målsättning och policy att följa gällande lagstiftning och branschnormer. Anders Widell har en klar uppfattning om vad det innebär:

– Om branschnormen säger att du ska bli Godkänd Bilverkstad så är det vad som gäller att förbereda sig för. Kunden ska aldrig behöva tvivla på kvaliteten på bilverkstaden.

När man väl har kvalificerat sig för att få vara Trygga Verkstan får man förstås tillgång till Atoys reservdelskatalog, men också en rad andra byggstenar som ingår i konceptet. Utöver katalogsystemet Autobas handlar det om bland annat teknisk support, vägassistans, reparationsdatabaser och korsreferenser, kort- och betallösningar och så någonting som Trygga Verkstan kallar för Evidence, en slags hälsokontroll för bilen.

– Det är i dagsläget unikt, det är det ingen annan som har just nu. Det är ett testinstrument som gör en slags hälsokontroll som mäter de mjuka data som finns i bilen.

Tanken är att man inte bara ska kunna identifiera akuta behov, utan få en mer övergripande kontroll över hur de olika delsystemen mår, som till exempel startbatteriet.

– Och det är inte så att man i det läget måste sälja någonting. Men man får ändå en känsla av att verkstaden vill en väl. Man berättar helheten kring bilen. Och det här tror vi är en dimension som är intressant, förklarar Anders Widell.

En annan funktion som Anders Widell kommer att spela stor roll är de tilläggstjänster man kommer att erbjuda verkstäderna, utöver de moduler som ingår i grundkonceptet. Däribland lagerstyrning:

– Det är oerhört viktigt att man som butik eller som verkstad har rätt lager. Det här gör att vi kan hjälpa den lokala aktören med hur sortimentet bör vara optimalt för den region där man verkar. Det är så mycket pengar som annars sitter där och efter ett par år blir materialet gammalt.

Redan nu är Trygga Verkstan klar att sjösättas och Atoy har som målsättning att man redan vid årsskiftet ha någonstans kring 10–15 verkstäder som skrivit på för att ansluta sig. Anders Widell tror att Atoys och BDS anseende kan spela stor roll.

– Frågar vi våra kunder, så vet vi att de i grunden gillar oss. De gillar att tillhöra BDS, de vet att vi vill dem väl. Vi är en aktör med gott rykte.

Grundkostnaden för att få vara med i Trygga Verkstan, förutsatt att man kvalificerat sig, är 2 500 kronor per månad. Planen är inte att tjäna pengar på själva konceptet, utan på att få sälja fler reservdelar.

– Vi vill nå verkstäder som ställer höga krav på kompetens och kvalitet. Vi vill att det här ska uppfattas som lite exklusivt. Vi vill att det ska finnas ett nära samarbete med originalhandlaren, och garantera för slutkonsumenten att det är professionella flöden bakom det här.

– På det här sättet tar vi fajten med de större drakarna i branschen, avslutar Anders Widell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078