23948sdkhjf

Klart: regeringen ändrar inte skatten för WLTP

Nu står det klart att regeringen inte ändrar lagstiftningen för hur fordon kommer beskattas efter nya WLTP-systemet. Med ett undantag: utsläppsgränsen för bonusen i bonus malus-systemet höjs marginellt.

När Centerpartiet presenterade sin budgetsatsning på gröna transporter i början på september var en av punkterna bonus malus-systemet. Man klargjorde då att de bilar som i dag får klimatbonusen också ska få det nästa år. Gränsen kommer höjas från 60 gram koldioxid per kilometer till 70 gram, vilket är goda nyheter framför allt för ägare av laddhybrider som annars skulle blivit av med bonusen. Men redan nästa år ska bonus malus-systemet ses över inför höstbudgeten och det kan bli nya regler från 2021.

Ryktena om att regeringen diskuterade att skjuta upp ändringen för skatten till 2021 eller att justera värdena för alla bilar stämde inte. För alla de som köpet nya bilar som fortfarande överskrider bonusgränsen kommer den omdiskuterade skattehöjningen att ske vid årsskiftet. Det kommer innebära att många nya bilar får dubbelt så hög skatt som de haft 2019 och fem gånger dyrare jämfört med 2014.

Lätta lastbilar som husbilar kommer som bekant få ännu högre skattehöjning. En husbil som haft 7000 kronor i skatt per år 2014 kommer nästa år få betala 25 000 kronor per år.

Det kommer också slå hårt mot företag som köper tjänstebilar eftersom skatten läggs på toppen av förmånsvärdet.

Några exempel:

Skatt på dieselbil: Audi A4 40 TDI, 2014: 1229 kronor/år, 2019: 4282 kronor/år. 2020: 7398 kronor/år.

Skatt på bensinbil: VW Golf 1,5 TSI, 2014: 360 kronor/år, 2019: 1836 kronor/år. 2020: 3640 kronor/år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094