23948sdkhjf

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Enligt Teknikföretagens konjunkturbarometer ligger vi risigt till. Affärsläget mattas av allt mer och de positiva signalerna lyser med sin frånvaro. Under tredje kvartalet minskade företagens orderingång "i hög omfattning". Företagssverige är pressat.

Särskilt nämner Teknikföretagen att leverantörer till fordonsindustrin har ett klart försämrat affärsläge. Bakom ligger "en traditionell avmattning i den cykliska, långsiktiga efterfrågan på motorfordon".

I lägen som dessa bör man naturligtvis eftersträva stabilitet, inte minst från politiskt håll. Sitt ner i båten och rör inte om i grytan. Men sitter ner gör man inte. Regeringen meddelade nyligen att den nya testmetoden för att mäta utsläpp från bilar, WLTP, införs i bonus malus från och med årsskiftet.

WLTP är bra. WLTP speglar bilars verkliga utsläpp bättre än den gamla mätnormen NEDC. Problemet är att bonus malus utformades efter den gamla utsläppsnormen och när bilarna nu bedöms släppa ut mer innebär det också att nybilsköparna får ta en orimlig skattesmäll.

Och tajmingen är urusel. Att lägga ytterligare bördor på bilköparna i ett läge när efterfrågan mattas av är att trycka på konjunkturens avstängningsknapp. Inte nog med det, utan som Bil Sweden pekar på är de utsläppsfria alternativen allt för få. Inom de närmaste åren kommer marknaden att erbjuda ett smörgåsbord av bilar som kvalificerar sig för klimatbonus även i den nya modellen. Men i dag är de fortfarande försvinnande få. Pratar vi lätta lastbilar är de i princip obefintliga.

Inte heller tjänstebilsförarna förskonas. Numera ingår fordonsskatten i beräkningen av förmånsvärdet och när skatten höjs skjuter månadskostnaden i höjden. Enligt en uträkning från tjänstebilsrådgivarna Ynnor kan det handla om upp till 2 500 kronor i månaden. Vilken tjänstebilspolicy tillåter det, frågar sig vd Ronny Svensson.

Hade man från regeringshåll bara väntat lite med införandet, eller om man helt enkelt räknat om skattesatserna efter de nya utsläppsnivåerna, hade branschen kunnat sova lite bättre. I grunden ska vårt samhälle naturligtvis vara långsiktigt hållbart, men ett sådant bygger man inte över en natt och ingen är hjälpt av att vi lägger krokben för ekonomin. Vi behöver ha alternativen på plats innan vi börjar straffa ut en hel bransch, särskilt om det handlar om en bransch som drabbats av en traditionell avmattning i den cykliska, långsiktiga efterfrågan på motorfordon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113