Myndigheter samarbetar mot verkstadsfusk
Bilservice återfinns bland de branscher där Skatteverkets utredningar visat på betydande problem med svartarbete. Sedan den 1 juli 2018 är det lag på att den som bedriver verksamhet inom fordonsservice ska föra personalliggare. Sedan Skatteverket började med sina kontroller av personalliggare har vart femte kontrollbesök lett till en kontrollavgift.
Det finns arbetsuppgifter inom bilservicen som inte ställer krav på längre utbildning, såsom tvätt, hjulskifte, rekonditionering etc. Dessa arbetsuppgifter kan till skillnad från mer kvalificerade uppgifter som utförs av till exempel servicetekniker, mekaniker, plåtslagare eller lackerare därför utföras av personer med begränsad eller ingen utbildning. Bilverkstäder finns också med bland de branscher där Migrationsverket ställer högre krav för arbetstillstånd. Det finns alltså stora behov av myndighetssamverkan för kontrollen av bilverkstäder. Arbetets karaktär samt det faktum att det utförs på en avgränsbar fysisk plats, innebär att myndighetsgemensam kontroll är en effektiv metod för att komma till rätta med problemen. Ambitionen för 2019 har varit att öka den myndighetsgemensamma kontrollen.
– Det har blivit ett större fokus på bilverkstäder hos Skatteverket sedan det infördes krav om personalliggare för fordonsserviceverksamhet, förklarar Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.
Miljöförvaltningen är inte inordnad under paraplyet Myndigheter i samverkan men arbetar ändå aktivt med att inspektera fordonsverkstäder. Mestadels handlar det om hantering av kemikalier, avfall och avloppsrening, alltså påverkan på yttre miljö.
– Vi har ett register som innefattar 400-500 små verkstäder som vi går efter men får även in en del tips från allmänheten, säger Christer Edvardsson på Miljöförvaltningen i Stockholm. Vi strävar efter att göra cirka 100 kontroller om året. Oftast träffar man aldrig ägaren utan någon som är där och ”hjälper till”. Det är en lättrörlig bransch med många ägarbyten.
Regeringen har beslutat att skjuta till pengar till Arbetsmiljöverket för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet. Framför allt ska anslagen användas till att göra fler inspektioner på arbetsplatser. Under 2018 genomförde Arbetsmiljöverket
1 800 kontroller av olika verksamheter, bland andra fordonsverkstäder. Då fick åtta av tio arbetsplatser krav på att förbättra sin hantering av kemikalier, exempelvis genom att ha en förteckning av alla kemiska riskkällor på arbetsplatsen. Fordonsverkstäder tillhör också den bransch som fick flest beslut om sanktionsavgifter.
Många gånger passerar verksamheterna under myndigheternas radar, då särskilt om det är människor från EU-länder som utför jobben. De tillslag som gränspolisen oftast sysslar med fokuserar då på människor som kommer från länder utanför EU. Därför kan det ibland verka som att verkstadstillslag nedprioriteras i jakten på annan ”större” brottslighet.