23948sdkhjf

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

När CTEK insåg att fordonsindustrin började elektrifieras och de behövde större kunskap om elbatterier togs ett beslut om att gå ihop med Chargestorm i maj 2018. Chargestorm har jobbat med att utveckla laddboxar sedan 2009.

Nu är Chargestorm integrerat som bolag och vi har deras produkter. Vi har kommit till en punkt där vi har investerat i ny personal, ny kompetens och vi har byggt klart, berättar Jon Lind, vd för CTEK.

I samband med att de köpte upp Chargestorm, med säte i Norrköping, ansåg CTEK att de behövde investera i nya, större lokaler. Flytten gjordes därför i maj i år till utkanten av Norrköping och under sommaren har de arbetat med att få allt på plats. Nu i september invigdes platsen och då bjöds media, partners och kollegor in.

Nu lanserar vi konceptet e-mobility center. Det känns bra, det är en sån här dag som man bara ska njuta. Nu har vi ju liksom kommit till nästa fas av allt jobb som är gjort. Nu har vi satt ner pinnen här nu, säger Jon Lind och gestikulerar hur han sätter ner pinnen i golvet.

Den nya anläggningen består av ett labb, en våning för alla ingenjörer, säljare och supportteamet, ett garage där det också går att testa på riktiga bilar samt en parkering där de visar upp prototyper och färdiga produkter.

Här har vi alla under samma tak, de olika kunskapsbitarna finns samlade här, och det är ju syftet med det hela. Att kunna se en tillväxtfas, säger Jon Lind.

CTEK:s vision är att vara ledande i de segment de ger sig in i, och deras nisch är smarta laddboxar. Det innebär att de har mjuk- och hårdvara som samarbetar och kommunicerar med varandra och med bilen som laddas. Dessutom är boxarna programmerade så att de ska anpassas till den miljö de befinner sig i, att de till exempel inte ska göra så att säkringen de är kopplade till går.

Det handlar om lastbalansering och det är ett sätt att aktivt styra när man laddar och med vilken effekt man laddar, säger Patrik Lindergren, grundaren av Chargestorm, numera chef för teknikavdelningen på CTEK.

Han berättar att det är deras sätt att bidra till att lösa problemet med belastningen på elnätet som många är oroliga över att elbilar kommer göra.

Vi har gjort projekt där vi tittar på stadsdelar och städer, där man i realtid kopplar upp alla laddstationer som en stad är anslutna till, då kan man med hjälp av smart cityhantering se när det börjar bli effektbrist i staden. Då kan vi dra ner laddningen för alla bilar och på så sätt bli en del av lösningen på problemet istället för en del av problemet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126