Därför köper KGK Winassist
I början av september stod det klart att KG Knutsson AB köper 50 procent av affärssystemutvecklaren Winassist Systems. Bakom ligger en önskan från KG Knutssons sida att kunna arbeta tätt ihop med en systemleverantör för att kunna erbjuda de verkstäder man har knutna till sig ett verkstadssystem, eller DMS, som är anpassat för verksamheten.
– Vi har tittat på möjligheterna att bygga ett eget system, eller på något sätt knyta det lite närmare till oss. Det är så otroligt viktigt för vår affär, säger Johan Haack, CIO på KG Knutsson.
Som en komponent i paketeringen av Autoexperten-konceptet är ett välfungerande DMS en central komponent. Systemstödet ska underlätta verkstädernas vardag, menar Johan Haack, och efter att ha utvärderat olika alternativ tog man kontakt med Winassist.
– Vi tyckte att det var en bra matchning av många olika skäl. Vi har båda starka varumärken i branschen och vi är också lika på det sättet att vi har kunder i olika segment av branschen.
En annan faktor är att båda bolagen är familjeföretag, någonting som bidrar till att man har likartade företagskulturer. Inte minst spelade det roll för att Winassist skulle vara intresserade av affären.
– Vi är ju ett familjeföretag och KGK är familjeägt. Det var väldigt viktigt, att vi har respekt för att de sköter sin verksamhet och att de har respekt för vår. Det här har vi pratat om under lång tid nu och har hittat en samsyn som känns väldigt positiv, säger Sara Schill som är vd för Winassist Systems.
Att KG Knutsson går in som delägare i ett mjukvaruföretag kan tyckas vara överraskande. Men redan i dag har man en del mjukvaror i portföljen, bland annat en fleet-produkt kallad Carsmart Fleet som är riktat mot vagnparkskunder. Internt har man också en dedikerad organisation som arbetar med den typen av frågor.
Men tanken är inte att låta Winassist lösas upp i den stora KG Knutsson-organisationen, utan det kommer att fortsätta drivas som ett fristående bolag.
– Jag kommer att vara delaktig i styrelsearbetet, men bolaget ska drivas med Sara i spetsen av den nuvarande ledningen. Det finns inga andra intentioner på varken kort eller lång sikt, förklarar Johan Haack.
För Winassist kommer affären att betyda en betydligt större arbetsbelastning, när 400 Autoexperten-verkstäder ska in i systemet.
– Vi har 1 000 kunder i dag och 400 till, det är klart att det kommer att kännas av. Men förhoppningsvis kommer vi inte behöva expandera och bli jättestora, rent organisatoriskt. Fokus är att göra det här med så mycket kvalitet som möjligt och att se till att kunderna får en riktigt bra övergång, säger Sara Schill.
Nu väntar ett migrationsprojekt, när Autoexpertens verkstäder ska växla över från det gamla systemet till det nya. Men det kommer inte att ske ögonblickligen, det kommer att ske över tid.
– Det kräver god förberedelse och handfast hjälp i genomförandet. Vi gör ju det här med intentionen att erbjuda verkstäderna den bästa produkten över tid och därför tror vi att det här är nödvändigt på längre sikt. Någonstans är det en investering för framtiden, även för dem, avslutar Johan Haack.