Komplicerat att bedöma fordonsärenden
De fyra största försäkringsbolagen Trygg-Hansa, Folksam, If och Länsförsäkringar har tillsammans hand om över 90 procent av alla fordonsärenden i Sverige. Många fall blir snabbt avklarade när försäkringsbolaget har fattat ett beslut om vem som är vållande vid till exempel en olycka eller hur en fordonsskada ska betalas. En liten andel överprövas dock, oftast handlar det om att konsumenten inte håller med bolaget och vill ha en ny bedömning.
Då gör de olika försäkringsbolagen på olika sätt. De flesta bolag, bland annat tre av de största (Folksam, If och Länsförsäkringar), har en så kallad kundombudsman som hanterar ärenden som går till överprövning. Denne ska vara neutral även om hon eller han är anställd av försäkringsbolaget. I vissa fall tar de hjälp av experter och specialister om de själva inte besitter all kunskap, men det är alltid gratis för konsumenten.
Trygg-Hansa har istället en så kallad försäkringsnämnd som inrättades 1976. Den består i dag av sex personer med olika bakgrunder och där samtliga är helt externa från bolaget, förutom Trygg-Hansas sekreterare. Bland annat finns branschkunniga och personer med domstolsbakgrund med i gruppen. Vid sammanträden där beslut fattas är det alltid sekreteraren, men endast tre av de övriga med.
– Det är stor kompetens hos personerna i gruppen och den är helt opartisk eftersom ledamöterna inte har koppling till försäkringsbolaget, säger Bo Ericsson, vd för Svenska fordonsverkstäders förening som sitter med i nämnden sedan 17 år tillbaka.
Anledningen till att försäkringsnämnden startade var för att man ville erbjuda kunder en fristående beslutsinsats.
– I händelse av att en kund inte är överens med oss kring ett beslut är det viktigt för oss att kunna reda ut frågan ordentligt tillsammans med kunden, förklarar Leif Holmberg, kundklagomålsansvarig på Trygg-Hansa.
Nämnden får in ungefär 150-200 fordonsärenden årligen. Dessa är mer komplexa att hantera om man jämför med andra kategorier där det framför allt finns tydligare villkor. Fordonsärenden styrs av fler faktorer, olika lagar och regler i trafiken som hastighetsbegränsningar och annat.
– Det visar ju hur svårt det här är, när juridiken möter tekniken. Det har blivit färre ärenden hos oss över tid, men det är ändå inte enkelt eftersom tekniken i bilarna utvecklas och det blir svårt för försäkringsbolagen att hänga med, säger Bo Ericsson.
Försäkringsnämnden gör en juridisk prövning på samma sätt som till exempel Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eller en domstol. Om kunden fortfarande inte skulle vara nöjd efter att försäkringsnämnden fattat ett beslut kan denne överklaga beslutet och då går det vidare till just ARN eller domstol.