Shipman tror på luftfjädring
Att Shipman Bildelar alls finns till har de franska biltillverkare att tacka. Under ett par modellgenerationer tillverkade man nämligen usla torsionsbakaxlar med bärarmslager som rostar ihop. Verksamheten startade i blygsam skala i Storbritannien 2009, med renovering av just bakaxlar från PSA. I dag levererar man till de stora reservdelsgrossisterna och omsätter i runda tal motsvarande 100 miljoner kronor. Och nu för tiden handlar det inte bara om bakaxlar längre, utan också om länkarmar, framvagnsbalkar och allting annat som kan tänkas rosta i bilens underrede.
Alltjämt är huvuddelen av verksamheten koncentrerad till Storbritannien, men man har också sedan 2013 ett bolag i Sverige, i Haninge söder om Stockholm. Här tar Richard Shipman emot på det kombinerade lagret och kontoret. Det var Richards pappa som efter 40 år med egen bilverkstad startade verksamheten hemma i England och dit hade Richard också tänkt flytta tillbaka, när verksamheten väl var igång i Sverige.
– Den ursprungliga planen var att anställa några personer och sedan åka tillbaka till England. Men det blev inte så.
Nu delar han i stället sin tid mellan det svenska kontoret och koncernens verksamhet i Polen. Där har man byggt ett nytt distributionscenter för att ta hand om den europeiska marknaden, så att verksamheten kan fortsätta även om och när brexit är ett faktum. Det brittiska bolaget får då koncentrera sig på hemmamarknaden och exporten västerut, till Nordamerika.
Till sin hjälp har han Paul Woolford, som hamnade här av en slump. Det började med att Paul, som är halvbritt, hade köpt en fransk bil för att övningsköra med barnen, och bakaxeln gick naturligtvis sönder. Han googlade efter en lösning.
– Då hittade jag det här bolaget i England. Jag skickade ett mejl, och fick tillbaka några frågor kring den svenska marknaden. Det var så det började.
Det blev början på en relation som från början var privat. Familjerna hade kontakt och Paul, som var mellan två jobb, hjälpte till med översättningar och liknande.
– Sedan gick jag in som partner och anställd i det här för snart ett år sedan. Jag kände att jag ville göra någonting nytt i livet, och Richard behövde förstärkning.
Under det senaste året har man jobbat mycket med hygienfaktorer, som Paul Woolford uttrycker det. Man har bytt ekonomisystem, lanserat en ny hemsida och krattat manegen för att kunna öka volymen. Men alltjämt är man bara två, något som Paul uppskattar.
– Framför allt är beslutsvägarna ungefär två meter, säger han och pekar på Richard på andra sidan skrivbordet.
Från kontoret i Haninge sköter man, utöver den svenska marknaden, också de finska och norska. Det mesta expedieras från den nya anläggningen i Polen, men man har också ett litet servicelager här för att kunna lösa akuta problem. Och det handlar bara om sådant man är bra på.
– Vi säljer inte bromsskivor, filter och liknande. Det går inte att konkurrera med. Men man kan konkurrera med unika produkter, förklara Richard.
Alltjämt handlar det huvudsakligen om bakaxlar, men bärarmar och hjälpramar går starkt och i framtiden tror både Paul och Richard på luftfjädring.
– Vi har ett komplett sortiment med luftfjädring, kompressorer, hela fjäderben och bälgar. De bilar som fick det tidigt, de börjar bli lite till åren komna och nu börjar problemen komma, avslutar Paul Woolford.