23948sdkhjf

M Sverige välkomnar Konsumentverkets varning

Efter Konsumentverkets varning till Hedin bil angående bristen på kunskap om konsumenträtt välkomnar M Sverige agerandet. De vill dessutom se en utökad kontroll av samtliga bilhandlare i Sverige.

– Det är tydligt både i vår rådgivning och i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) att bilhandlare ser extra garantiförsäkringar som ett sätt att slippa undan ansvar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Han utvecklar det som Konsumentverket skrev i sitt pressmeddelande: flera bilhandlare hänvisar kunder till så kallade garantiförsäkringar, som ofta bara omfattar delar av en bil och sällan gäller just de fel som kan inträffa. De försöker använda den metoden för att slippa ansvar, trots att de har ett ansvar för ursprungliga köprättsliga fel enligt Konsumentköplagen. Det resulterar i att kunder ofta tvingas betala för att laga fel och sedan anmäla det till ARN, vilket i längden blir dyrare för bilhandlarna eftersom det ju var deras ansvar från början, menar Carl-Erik Stjernvall.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.167