Varningen: nödbromssystemen fungerar dåligt
I dag är de flesta bilar som säljs utrustade med någon form av automatiska nödbromssystem, eller autobroms, och från och med maj 2022 kommer EU att ställa krav på att alla nykonstruerade bilar ska vara utrustade med systemet.
Nu visar en forskningsrapport från den amerikanska konsumentorganisationen American Automobile Association, AAA, att systemen inte alltid fungerar som det är tänkt. Enligt rapporten fungerar automatiska nödbromssystem med fotgängarigenkänning inkonsekvent och de är helt ineffektiva på natten.
Det är oroväckande, menar AAA, eftersom 75 procent av dödsolyckorna med fotgängare inträffar i mörker. I ett simulerat test, där ett fordon svänger och korsar en fotgängares väg, reagerade systemen inte alls och krockade med fotgängaren varje gång.
– Vår forskning fann att nuvarande system är långt ifrån perfekta och kräver fortfarande en uppmärksam förare bakom ratten, säger Greg Brannon, AAA:s chef för bilteknik och industrirelationer, i ett uttalande.
Testerna genomfördes med fyra olika sedanmodeller i medelklassen som var utrustade med autobroms med fotgängarigenkänning, på en sluten bana med simulerade fotgängarmål. Bäst var systemen på att bromsa för fotgängare i en situation där en fullvuxen person korsar vägen framför ett fordon som färdas i 30 kilometer per timme i dagsljus. Men även då lyckades systemen bara undvika en kollision i 40 procent av fallen.
Rekommendationen från AAA är att inte lita på fotgängarigenkänningen och att aldrig släppa uppmärksamheten från trafiksituationen.