Transporter av litiumjonbatterier klarar inte reglerna
Det transporteras många ton litiumjonbatterier i Sverige och merparten av dem transporteras korrekt, enligt allt tuffare regler som införts. Men det finns ett stort mörkertal, och uppskattningsvis är det runt 15 procent av alla transporter med batterierna som inte uppfyller kraven.
– Det kan handla om att transporterna saknar rätt dokumentation eller är packat på fel sätt för att uppfylla kraven i regelverken ADR, RID, IMDG-Koden & IATA-DGR, Ofta beror det på ren okunskap, säger Patrick Björkman, på DGM Sverige AB, som ingår i DGM-koncernen, en stor totalleverantör av tjänster och produkter inom farligt gods världen över.
Vanligen är det mindre teknikföretag som inte har tillräcklig kunskap om att batterierna är klassificerade som farligt gods och därmed hårt reglerade enligt regelverken. Ett exempel är om ett företag ska frakta bärbara datorer och packar ner datorerna i vanliga lådor som sedan skickas med budfirma.
– Då uppstår en professionell frakt som inte klarar reglerna, eftersom transportören inte vet vad som finns i lasten, säger Patrick Björkman.
DGM erbjuder rådgivning, utbildning och produkter för hantering av farligt gods, men kan också bistå kunder att packa, dokumentera och stå som avsändare för transporter. Tio av företagets 25 anställda arbetar aktivt som säkerhetsrådgivare inom farligt gods.
– Min uppgift är att gentemot kundens ledning och MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) se till att kunden följer Lagen om transport av farligt gods och även andra närliggande lagar som exempelvis Miljöbalken, Lagen om brandfarlig explosiv vara och även Arbetsmiljölagen, säger Patrick Björkman.