Vätgasbilen Toyota Mirai blir snygg och bakhjulsdriven
Toyota anser alltjämt att vätgas är bättre än batterier. Skälen till det är att det går snabbare att tanka än att ladda och vätgas väger, även med bränslecellstekniken inkluderad, bara en bråkdel av ett elbilsbatteri. Eller som vi skrev när vi provkörde den nuvarande generationen av Toyota Mirai i fjol: "en elmotor är bättre än en förbränningsmotor, men en bränsletank är bättre än ett batteri".
För det är precis vad Toyota Mirai är: en elbil med en bränsletank i stället för batteri, och nu kommer den i en ny version. På bilsalongen i Tokyo senare i höst kommer Toyota att presentera en helt ny Mirai.
Borta är de lite underliga rymdskeppsformerna och i stället ser Mirai 2021 ut som en rätt normal och hyfsat slank sedan. Mer Lexus än Prius, liksom. Toyota beskriver själva förändringen som att "nya Mirai visar att bränslecellstekniken inte på något sätt behöver stå i motsatsförhållande till körglädje och snygg design".
Grundprincipen är fortfarande den samma. En bränslecellsstack omvandlar vätgas och syre till vatten och elektricitet, som sedan driver en elmotor. Men den här gången driver elmotorn bakhjulen, eftersom nya Mirai baseras på Toyotas bakhjulsdrivna TNGA-N-arkitektur. Större vätgastankar och effektivare teknik ska också betyda att nya Mirai kan rulla längre mellan tankningarna än de 30 mil som den nuvarande mäktar med.
Det kan behövas. Sist vi kollade fanns det fem tankstationer för vätgas i hela Sverige. Bristerna i infrastrukturen är det största hindret för att bränslecellstekniken ska slå igenom och börja konkurrera med batteridrivna elbilar på allvar. Kan man inte tanka kan man inte heller köra, oavsett hur snygg och bra bilen i sig är.