Upplands Motor satsar på digitalisering
Att boka provkörning av nya bilar ska vara enkelt och lättillgängligt anser Upplands Motor och den nya röststyrningstjänsten är bara den första.
– Vi är stolta över att vi nu kan erbjuda röststyrning till alla som vill provköra en bil. Ambitionen är att utveckla fler tjänster baserade på den data vi får in samt hur vi ser att röststyrning som fenomen utvecklas, säger Mari Lagberg, marknadsföringschef på Upplands Motor.
Röststyrningstjänsten är en del av en större satsning på digitalisering och utöver den har de sedan tidigare haft en chattfunktion på sin hemsida. Längre fram ska de utveckla ännu fler tjänster och metoder.
– Främst så handlar det om att möta kunder i olika kanaler för att kunderna har ett annat typ av beteende idag. Man är mer krävande som konsument, man vill att det ska gå snabbt, vilket både röststyrning och chattfunktionen gör, säger Mari Lagberg.
Hon tror också att tekniken kommer fortsätta att utvecklas, att röststyrning än så länge är så pass nytt och att människor kan känna sig osäkra på hur man ska använda till exempel en Google Home. Det är dessutom inte så vanligt att ens äga en sådan assistent än, men hon ser vikten av att vara med tidigt i utvecklingen.
– Det gör ju att vi kan följa kundernas beteende ännu mer, så att vi kan se vad de använder röststyrningen till. Vi tror att det kommer bli större.
Hur stor är målgruppen för den här typen av teknik?
– Målgruppen är såklart stor då provkörning är en naturlig del i kundresan för alla som står inför att köpa, leasa eller nyttja en bil i arbetet.