Volvo siktar högt med sin elbil
Volvo Cars menar allvar med elektrifieringen. Redan 2017 gick man ut med en förbindelse om att fasa ut bilar drivna enbart av förbränningsmotorer till förmån för hel eller delvis elektrifiering och alldeles nyligen meddelade man avsikten att knoppa av hela verksamheten som rör förbränningsmotorer i ett koncerngemensamt bolag inom Geely-gruppen. Och nu presenterar man sin första fullt eldrivna modell avsedd för fullskalig produktion.
Volvo XC40 Recharge ser ut ungefär som en vanlig Volvo XC40. Men den känns igen på att den saknar kylargrill där fram och avgasrör där bak. Lyfter man på motorhuven ser man ingenting annat än en grop, ett litet extra bagageutrymme som är alldeles lagom till laddsladden.
Tekniskt är den väldigt lik den svenskutvecklade, men Kina-byggda, koncernsystern Polestar 2 som presenterades i våras. De delar inte bara koncernens CMA-plattform, utan drivlinan är också den samma med en likadan permanentmagnetmotor på varje axel som tillsammans ger 408 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Japp, den lär röra på sig.
Batteripaketet, som är placerat i bilens golvstruktur, har en totalkapacitet på 78 kilowattimmar. Laddar gör man antingen med 11 kilowatt växelström eller 150 kilowatt snabbladdning med likström. Då tar det 40 minuter att ladda från noll upp till 80 procent av kapaciteten.
Även multimedia-gränssnittet är lånat från Polestar 2. Systemet använder Googles operativsystem Android och har en rad inbäddade Google-tjänster, som röststyrning och navigation. Bilen kommer också vara den första från märket som får Volvos nya ADAS sensorplattform med nästa generations förarassistanssystem som ska lägga grunden för framtida autonom körteknik.
Tillverkningen startar i augusti nästa år och i utförandet R-Design kommer Volvo XC40 Recharge att kosta 699 000 kronor. Som jämförelse kan nämnas att Polestar 2 kostar från 659 000 kronor och den 262 hästkrafter starka, framhjulsdrivna laddhybriden Volvo XC40 T5 Twin Engine kostar 463 000 kronor. Den billigaste Tesla Model 3, med bakhjulsdrift, kostar för övrigt från 549 900.
Men sedan får man ju tillbaka 60 000 kronor i bonus av staten. Det kanske kan mildra svedan något.
FAKTA
Volvo XC40 Recharge
PRIS Från 699 000 kronor MOTOR Elmotorer fram och bak. Max effekt 408 hk. Max vridmoment 660 Nm. KRAFTÖVERFÖRING Fast utväxling, fyrhjulsdrift PRESTANDA Acceleration 0–100 km/h: 4,9 s. Toppfart 180 km/h. FÖRBRUKNING Räckvidd WLTP > 400 km MÅTT L/B/H 443/186/165 cm. Hjulbas 270 cm. Bagagevolym (VDA): 413–1 342 + 31 l. TJÄNSTEVIKT från 2 150 kg. Max släpvagnsvikt 1 500 kg.