Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter
Lastbilstillverkaren Volvo skapar ett nytt affärsområde i sin verksamhet. Med nya Volvo autonomous solutions vill man öka takten i sin redan pågående utveckling, kommersialisering och försäljning av autonoma transportlösningar.
I fokus ligger sektorer som gruvindustri, hamnar och godstransporter mellan logistikcenter. Framför allt handlar det om kunder som hanterar stora volymer av gods och annat material som går i väl definierade slingor.
– Vi har märkt av en tydlig ökning i antalet förfrågningar vi får från kunder. Vi har en bredd inom Volvokoncernen, både när det gäller vårt erbjudande och vår erfarenhet av olika tillämpningar, som gör att vi har en unik möjlighet att ta fram kundanpassade lösningar. Därför samlar vi nu expertis och resurser i ett affärsområde med lönsamhetsansvar för att ta autonoma transportlösningar till nästa nivå, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef, i ett pressmeddelande.
I dag har Volvo som koncern lanserat ett antal autonoma transportlösningar. Electric site är ett projekt där man elektrifierat en bergtäkt och använt automatiserade flöden. Resultatet blev att operatörskostnaderna sjönk med 40 procent och koldioxiden nära nog eliminerades med en 98-procentig sänkning.
I Brønnøy Kalks gruva i Norge ska självkörande Volvo FH-lastbilar gå in i kommersiell drift på en fem kilometer lång sträcka. Och de flesta känner väl numera igen den elektriska, självkörande Vera, som nu planeras gå sitt första uppdrag i en hamnterminal i Götebord, där den ska transportera gods från ett logistikcenter i närheten.
Från och med årsskiftet blir Autonomous solutions aktivt som affärsområde. De ekonomiska resultaten kommer att redovisas som en del av Volvo Lastbilar.