23948sdkhjf

Verkstadschefen: "Jag är inte orolig för framtiden"

Hos Upplands Motor tror man inte att elektrifieringen ska inverka negativt på affärerna. Men det kommer att krävas ny kompetens på verkstaden.

Att en elbil kräver mindre service än en bil med förbränningsmotor är ingen nyhet. En elbil behöver inga oljebyten och inga nya tändstift. Men på Upplands Motor tror man inte att serviceaffären är i fara.

– Jag är inte orolig för framtiden, säger Fredrik Högberg som är verkstadschef för Volvo på Upplands Motor i Kista.

Redan i dag har man stor vana av att arbeta med elektrifierade bilar i form av laddhybrider och man har rutinerna på plats för att kunna ta hand även om rena elfordon. Det som behövs är fler tekniker med rätt behörighet.

– På kort sikt måste vi utbilda fler som har det vi kallar elbehörighet att kunna få avelektrifiera en elbil. Just nu har alla som finns vid de här bilarna elsäkerhetsutbildning, och så har vi några som har möjlighet att avelektrifiera bilarna, så att en annan tekniker kan ta vid och fortsätta arbetet.

Att elektrifieringen av fordonsflottan skulle innebära några stora skillnader i arbetsmängd ser inte Fredrik Högberg och pekar dels på att elektrifieringen kommer att ta tid för att slå igenom, dels på att man arbetar med rullande bestånd. Dagens förbränningsmotorbilar kommer att finnas kvar i många år till.

Allt på verkstaden handlar inte heller om drivlinan. Fredrik Högberg ser att det finns andra områden där en elbil behöver underhållas.

– I dagsläget har vi inte fått någon information om serviceintervaller för Volvo XC40 Recharge, så vi kan bara göra någon form av uppskattning. Men om vi bortser från drivkällan så har vi fortfarande kvar chassi, karosseri och de komponenterna.

Upplands Motors vd Kent Jonsson fyller i med att moderna säkerhets- och förarstödssystem blir allt vanligare och att de också kommer att kräva underhåll. Och en minskningen av servicevolymen är bara fortsättningen på en långvarig trend.

– Tittar man på servicetiderna, redan innan elektrifieringen, så har de gått ner ganska drastiskt jämfört med 20–30 tillbaka. Så jag ser nog inte att det blir någon dramatisk ändring, utan det är en fortsättning på den utvecklingen.

I det korta perspektivet, med ett ökat antal hybridbilar, kan serviceverkstäderna till och med få mer att göra.

– En stor del av bilarna har både en elmotor och en förbränningsmotor. Så där kan man få en motsatt effekt, säger Kent Jonsson.

Andra åtgärder som man har vidtagit för att kunna ta hand om elbilar är att man sätter upp avspärrningar runt bilar med högvoltssystem, för att ingen obehörig ska komma för nära, och att man har en uppställningsplats utomhus där skadade elbilar får stå i karantän innan de tas in på verkstaden.

Som Fredrik Högberg ser det ligger den stora utmaningen i att ha rätt kompetens på verkstaden, en kompetens som inte nödvändigtvis är den samma som i dag. Det är en förändring som kan vara till det bättre.

– Att byta oljefilter kanske inte är den mest intressanta arbetsuppgiften att utföra. Många av de traditionella arbetsuppgifterna kommer att se lite annorlunda ut, vi kanske viktar celler i ett batteri. Eller vad det nu kan vara.

Det är en förändring som teknikerna på verkstaden välkomnar, menar Fredrik Högberg.

– Min känsla är att de är ganska nyfikna på det här. De ser på det här med spänning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125