Bil Sweden tillbakavisar DN:s uppgifter om senarelagda billeveranser
“Biltillverkare senarelägger leveranser för att ducka utsläppsböter”. Så lyder DN:s artikelrubrik som syftar på att biltillverkare medvetet skjuter upp leveranser till kunder trots att bilarna står klara i svenska hamnar. DN menar att det skulle bero på att man vill vänta med att registrera laddhybrider för att skönmåla nästa års koldioxidutsläpp, då kraven skärps och böter hotar.
Tidningen skriver vidare att de tagit del av intern kommunikation mellan Kia och ett par återförsäljare som styrker ovanstående påstående. Enligt DN vill Kia Motors Sweden varken bekräfta eller dementera uppgifterna. För Motormagasinet förklarar Kia att de inte har stoppat några leveranser av laddbara bilar.
– Det blir tydligt när man tittar på försäljningsökningen av laddbara bilar hittills i år, som ökat 41 procent jämfört med förra året, säger David Lilja, presschef på Kia Motors Sweden.
Branschorganisationen Bil Sweden tillbakavisar också DN:s uppgifter när Motormagasinet kontaktar dem.
– Jag kan inte svara för Kia i det här fallet, men jag kan svara generellt för branschen. Min bedömning är att det inte ligger något bakom de spekulationer som DN har, och anledningen till det är att det som gör en ryckighet i marknaden nu är det nya skattesystemet, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, till Motormagasinet.
Han menar att det är kunderna själva som vill avvakta med laddhybrider för att få större bonus nästa år i och med bonus malus-systemet. På samma sätt hade man en jätterusning och den bästa försäljningsmånaden någonsin i juni 2018. Då ville kunderna ha snabba leveranser inför införandet av bonus malus för att på så sätt få minskad skatt.
Kia förklarar vidare att de har lidit av en del ryckighet i produktionskapaciteten på batterier, vilket medfört en del förskjutningar i leveranser. Det är något som Bil Sweden bekräftar.
– Vi ser ganska många modeller som lanseras i år och jag tror inte att det är en taktik, utan det är helt enkelt att modellerna inte är klara eller att det inte finns komponenter till att få upp en volymproduktion. Så att man skulle välja att lansera ett halvår senare på grund av att komma bättre ut avseende CO2-värden har jag svårt att se, säger Mattias Bergman.