23948sdkhjf

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

För en utomstående kan KGK:s verksamhet vara svår att överblicka. Man driver verkstadskedjan Autoexperten, man säljer utrustning och tillbehör till originalhandeln och man erbjuder verktyg genom Kamasa Tools, bland mycket annat. Här finns bilvärmare, takboxar, alkolås och – bilstereo.

– Visste du att vi fortfarande säljer bilstereo, frågar bolagets vd Johan Regefalk när Motormagasinet träffar honom på huvudkontoret i Sollentuna.

För även om den huvudsakliga marknaden för bilstereo i princip raderades ut för 20 år sedan finns det fortfarande en efterfrågan, inte minst till olika typer av arbetsfordon. Att KG Knutsson fortfarande ser en affär i bilstereo är symptomatiskt på hur företaget fungerar: det finns en långsiktighet i allt man tar för sig.

– Långsiktigheten finns i handlingen, i det sätt vi agerar och inte lika mycket i hur vi skriver långtgående affärsplaner, förklarar Johan Regefalk.

Han pekar på att företaget visat svarta siffror i över 70 år, samtidigt som man har höga lojalitetsvärden hos kunder och personal. Samtidigt måste han och företaget utmana sig själv och ställa sig frågan om man gör rätt, om det här är det bästa sättet att driva företaget för framtiden.

– Min uppgift, det är att se till att vi är snabbrörliga. Att vi fortsätter att vara snabba att flytta oss och ställa om till nya kundbehov.

Med det menar han att branschen står inför en enorm omstrukturering och att landskapet förändras hela tiden. Omställningen till ett fossilfritt samhället ställer nya krav och ett företag som KGK kan inte stå still.

– Vår mobilitet måste bli mer hållbar. Vi tror verkligen att vi och vår bransch har mycket att bidra med.

För företagets sju olika affärsområden kommer omställningen att innebära olika typer av utmaningar.

– Autoexperten-affären, den kommer att vara lysande i många år framöver, säger Johan Regefalk. Bilarna behöver servas, den delen kommer inte att försvinna.

Det beror inte minst på att Autoexperten är starkast på bilar som är några år gamla, så det kommer att ta ett tag innan den nya generationen el- och hybridbilar blir en betydande del av de bilar som når kedjans verkstäder. Men Johan Regefalk ser att även elbilarna kommer att behöva service i framtiden – och att verkstäderna måste välkomna dem även om de ännu inte ger stora intäkter.

– På reservdelssidan är bromsområdet det största hos oss i dag. Och elbilarna, de bromsar med motorerna, så antagligen kommer det att gå åt mindre bromsbelägg. Men varför säljer vi så mycket bromsok i Sverige?

Svaret som Johan Regefalk far efter är vägsalt och det, i kombination med att bromsarna används sällan, kommer att innebära att många kärvande ok och rostiga skivor kommer att behöva bytas på elbilsbeståndet.

– De flesta kan ju inte ens bromsa med dagens bilar så att skivorna håller sig blanka, säger Johan Regefalk med glimten i ögat.

Men samtidigt som affären för Autoexperten spås en lysande framtid ser man en snabbare förändring hos en annan stor kundgrupp: bilhandeln.

– Där vi först kommer att se skillnad hos oss, det är hos bilhandlarna. Om fem till sju år, då kommer antagligen de flesta nya bilar att ha en elmotor av något slag. Då kommer de produkter vi säljer till bilhandeln att påverkas. För har du en elbil så har du en app för att värma upp bilen när den står på laddning och då blir det helt plötsligt en annan efterfrågan på Webasto- och Calix-värmare.

För att möta den nya verkligheten har KGK tagit in lösningar för elbilsladdning i sortimentet och man utvecklar också affären kring olika tjänster som rör bilanvändning.

– Vi kan hitta på hur mycket som helst: Det gäller bara att vi är öppna för det.

Men samtidigt som man omfamnar det nya slår man vakt om det man har.

– Vi får inte glömma de affärer vi gör i dag med sådant som olja, filter och tillbehör. Om vi ökar våra marknadsandelar och gör det fortsatt skickligt, då kan det vara hur bra som helst för oss. Vi måste utveckla befintliga affärer samtidigt som vi hänger på nya kundbehov.

Just olja ser Johan Regefalk som intressant och man har nyligen tagit in ännu ett oljemärke i sortimentet, Shell. Där ser han en fortsatt marknad, för även om elbilar inte kommer att behöva oljebyten så kommer förbränningsmotorer inte att försvinna från vägarna över en natt. Med hybridteknik och biobränslen kan de leva länge än.

– Även en bil som går på fossilfria bränslen måste byta olja. Om vi är skickliga kommer affären olja bli större för oss än vad den har varit tidigare.

Så Johan Regefalk ser på olja som på bilstereo: ryktet om dess död är betydligt överdriven. Och hos KGK ser man en långsiktighet även i den affären.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08