23948sdkhjf

Nevs och SFVF bjöd in till branschsamtal kring elfordon

Högspänningssäkerhet och behovet av branschstandarder stod på schemat när man höll branschsamtal om elfordon hos Nevs i Trollhättan.

När laddbara bilar blir allt vanligare på våra vägar kommer också frågorna om hur de ska hanteras på service- och skadeverkstäder. Därför bjöd Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, till till branschsamtal i går hos elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan.

På plats fanns representanter från branschföreningar, generalagenter och även den svenska fordonsindustrin och man diskuterade risker och elsäkerhet, liksom behovet av utbildning och behörigheter.

– Ingen ska behöva omkomma eller skadas allvarligt på grund av okunskap när elfordon repareras, säger Bo Ericsson, vd SFVF.

Han pekar på att flera tillverkare har tagit fram egna, globala standarder gällande kompetens, roller, instruktioner och typ av arbete i samband med hantering av elfordon. Tillsammans med forskningsinstitutet Rise släppte man nyligen rekommendationer kring brandsäkerhet och risker med elfordon och hur de bör hanteras vid en skada.

Men det saknas övergripande branschstandarder. Det menar en av deltagarna, Klas Andersson, som är Technical Service Team Leader på FCA Fiat Chrysler Automobiles i Sverige:

– Vi hade en del diskussioner med andra branschkollegor, om hur långt de egentligen har kommit och vad de har för planer. Jag tror att vi måste försöka sambeta och samordna.

Klas Andersson efterlyser en gemensam branschstandard för kunskap och säkerhetsföreskrifter gällande elfordon. Det är någonting som Bo Ericsson håller med om.

– Vi kommer arbeta för att kunna ta fram ett förslag på lägsta nivå för olika personer som berörs på exempelvis en verkstad, från APL-elever till tekniker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109