Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte
Ceremonin ägde rum på Volkswagens fabrik i Zwickau, en av Tysklands största och viktigaste orter för bilproduktion. Motormagasinet var på plats och förutom biljättens egna chefer medverkade även regionala politiker och självaste förbundskansler Angela Merkel. För henne var det en viktig dag.
– Folk måste kunna ha råd med en elbil, därför kommer vi fortsätta subventionera elbilar. Zwickau har varit en grundpelare i den tyska bilindustrin och med detta kommer den fortsätta att vara det, sade hon.
Den nya elbilen ID 3 är den första i den kommande så kallade ID-familjen, och nu när produktionen av den är igång är också det paradigmskifte Volkswagen strävat mot i flera år igång. Skiftet som handlar om att bli 100 procent fossilfri till 2050.
Fabriken i Zwickau är den största i Europa som kommer vara helt ämnad för elfordon och ett gigantiskt traineeprogram för de anställda har genomförts. Det är en investering på 1,2 miljarder euro.
– Frågan är inte längre om elfordon kommer att göra ett genombrott, frågan är snarare hur snabbt de kommer att göra genombrottet och i vilken region, sade Herbert Diess, Volkswagens vd.
Och han förklarade också varför Zwickau, som ligger i Sachsen i östra Tyskland, varit och är så viktig för bilindustrin.
– Om vi komponerar ett ljudspår från den här bilplatsens långa historia är de första tonerna från en Horch-åttacylindrig motor. Det följs av Trabant tvåtakt och sedan en fyrcylindrig Volkswagen. Och från i dag fortsätter detta ljudspår med surret av ID.3:s elmotor. Zwickau har den rikaste traditionen i Tysklands bilindustri och från i dag har den också det mest framtidssäkra.
Hur ser framtiden ut då? Man är så klart positiv till vad elbilen gör för miljön och konsumenternas ekonomi i det vardagliga användandet. Men det finns utmaningar också, kring bland annat, eller framför allt, eftermarknaden eftersom en elbil kräver mindre service. Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör Jürgen Stackmann erkänner detta, men känner sig ändå väl förberedd inför den förändringen.
– Det är en utmaning eftersom många inom vårt nätverk är beroende av eftermarknaden. Och det är en simpel ekvation: om du inte kan tjäna lika mycket pengar på en bil så måste du ha den inom servicenätverket längre. Vi jobbar nu därför med lojalitet, så att kunderna ska stanna längre.