23948sdkhjf

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Kinesiska biltillverkare vill öka exporten. När USA hotar med tullar skiftar fokus till Europa. Det rapporterar Automotive News.

Inhemska kinesiska biltillverkare har hittills haft sina starkaste export mot tillväxtmarknader. Men man strävar också efter att stärka sin närvaro på mogna marknader utanför Asien.

Inte minst har man kastat lystna blickar mot USA. Men sedan Trump-administrationen drog igång ett handelskrig mot Kina med strafftullar på import av varor har de kinesiska tillverkarnas fokus skiftat till Västeuropa. Det rapporterar Automotive News.

Som exempel nämner man SAIC-ägda MG, som redan har introducerat den eldrivna crossover-modellen MG EZ på flera västeuropeiska marknader, och Aiways, som planerar att starta försäljningen av sina elbilar i Europa i april.

Man nämner även Volvo-syskonet Lynk & Co, som nyligen offentliggjort sina planer att börja leverera till Europa under nästa år, medan företaget fortfarande inte har sagt någonting om när man ska börja sälja sina produkter i USA.

Great Wall Motor har till öppnat en monteringsanläggning i Ryssland och har också planer på att lansera sitt premiummärke Wey i Västeuropa inom två år, med Tyskland som introduktionsland. Bolagets ordförande, Wei Jianjun, säger till kinesiska medier att de inhemska tillverkarna måste konkurrera med varumärkesstyrka snarare än pris, och att även den kinesiska bilindustrin måste bli global.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.104