Carin rekryterar servicekunder på autopilot
Tjänsten Carin jobbar först med några enkla avgränsningar för verkstaden. Geografiskt område, bilmärke och bilålder. Själva AI-motorn är mer avancerad. Den har tränats på hundratusentals historiska servicetillfällen och hämtar löpande information för att kunna beräkna vilka fordon och ägare som har en hög servicemognad, det vill säga där en serviceverkstads tjänster är relevanta i tiden.
– Även för de som verkstaden aldrig tidigare haft en relation till. Alternativet är för många verkstäder idag att skicka ut onödiga mängder direktreklam i blindo, vilket varken är bra för miljö eller varumärke, säger Midmans it-utvecklare Alexander Westerling.
Behovet av en effektiv kundrekrytering ökar. Det europeiska prognosinstitutet ICDP säger att en genomsnittlig europeisk bilåterförsäljare har 80 procent av sin omsättning inom försäljning och endast 20 procent inom servicemarknad. Däremot står servicemarknaden ofta för mer än halva vinsten i bolaget.
Prognosen för nybilsförsäljningen i Sverige de kommande fem åren pekar på -12 procent. Behovet av ökad lönsamhet via servicemarknad ökar därmed om man inte vill riskera att bolagens totala lönsamhet ska minska.
– Problemet är bara att bilmärket ofta fokuserar på bilförsäljning framför servicemarknad, säger Jonas Udd på Midland.
Verkstäder som använder Midman kan kombinera tjänsten servicekallelseflöde med servicerekrytering. Servicekallelseflödet påverkar servicebeteendet så att sliret till serviceintervallerna minimeras. Samtidigt har detta flöde koll på vilka servicekunder verkstaden riskerar att tappa och här kan tjänsten Carin fånga upp dessa.