23948sdkhjf

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Världens första däckmaskin utvecklades av det italienska företaget Corghi för 58 år sedan. Här är historien om hur den kom till.

Den ekonomiska boomen i efterkrigstidens Italien uppmuntrade italienarna att lämna krigets fasor bakom sig och börja konsumera. Bilen symboliserade både status och frihet och den italienska bilindustrin hjälpte till att förse konsumenter med enkla och billiga fordon, först Fiat 600 (1955) och därefter Fiat 500 (1957).

Allt eftersom ökade både komfort och prestanda och radialdäcket (som kom redan 1946) hade en stor del i detta. Serviceindustrin kring bilen växte så det knakade och verkstäderna moderniserades. Men ett område var helt befriat från utveckling: Däckbytet. Däckmontörerna bävade inför varje däckbyte som var en brutal styrkedemonstration med två personer runt bord och och en järnten för att bända loss däcket.

I en bar i byn Corregio (en dryg mil nordväst om Modena) lyssnade Erminio Corghi på sin bekant som var däckspecialist och som beklagade sig över den insats som krävdes för ett så pass enkelt arbetsmoment. Corghi hade redan utmärkt sig med ett flertal patent inom det elektromekaniska fältet men det som förändrade tillvaron för både honom och generationer av däckmontörer var lanseringen av Artiglio 1961. Den första maskinen för att ta av och montera på däck på fälgen. Succén var ett faktum och i årtionden var namnet Corghi synonymt med däckserviceutrustning – från hobbymekaren till Formel 1-stallet.

I dag har Corghi utvecklat den första och påstått enda diagnostiska däckmaskinen på marknaden som kan utföra montering, diagnos, match-montering och balansering med en enda maskin. Corghi Artiglio Uniformity mäter först hjulkraftvariationerna, både längs- och sidled. Sedan mäts fälgen på utsidan, där däcket monteras. Med däck- och fälgmätningarna beräknar maskinen däckets bästa placering på fälgen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11